2008 Film Review: 10 Disappointments


QUANTUM OF SOLACE-Bond didn’t live up to its expectations.


10-FUNNY GAMES-Michael Haneke

spanish-flag.jpg
El filosófico autor alemán llegaba a la conclusión de que una de sus películas clave no había sido vista por la parte del público que más necesitaba reflexionar sobre su mensaje antiviolento: la juventud norteamericana. Para paliar su error decidió filmar “Funny Games” de nuevo, con estrellas de Hollywood, realizando prácticamente la misma película, pero perdiendo el efecto que la cruda ultra violencia de sus imágenes causaba en la primera. ¿Qué necesidad había?

small-uk-flag.jpg
The philosophical German author came to the conclusion that one of his key works hadn’t being seen by the cluster of the audience who needed to reflect about its anti-violence message the most: North American teens. In order to fix that, Haneke decided to shoot “Funny Games” once more; this time with Hollywood stars, practically making the same movie, but losing a bit of the effect provoked by the first’s raw, ultra violent scenes. Rather Pointless.


9-BLINDNESS-Fernando Meirelles

spanish-flag.jpg
Todos sospechábamos que sería difícil trasladar a la gran pantalla el fascinante libro “Ensayo sobre la ceguera”, en el que describiendo la falta de vista convertida en pandemia el Nobel Portugués Saramago reflexionaba sobre la condición humana. El director de “Ciudad de Dios” lo intentaba, ayudado por un excelente reparto y original cinematografía, y fallaba en su intento de recrear el inmundo caos moral de la novela. Un fallo noble que merece al menos crédito por su riesgo.

small-uk-flag.jpg
We all suspected it would be quite difficult to translate into the big screen the fascinating book, in which describing a blindness pandemic, the Portuguese Nobel winner Saramago reflected about the human condition. The director of “City Of God” tried, backed by an impressive cast and an original cinematography, and failed on his attempt to recreate the novel’s hideous moral chaos. A noble failure, nevertheless, that deserves at least some credit for the risks it took.


8-MY BLUEBERRY NIGHTS-Wong Kar-Wai

spanish-flag.jpg
Wong Kar-Wai se fue a probar suerte a los Estados Unidos, pero su exquisito estilo se perdió en la traducción; desprovisto de una narrativa medianamente sólida, ni la constelación de estrellas que acudió en olor de prestigioso maestro lograban sacarla a flote.

small-uk-flag.jpg
Wong Kar-Wai went and tried luck in the States, but his unique style got lost in translation; lacking of a solid narrative, not even the constellation of stars who arrived ,attracted by the scent of a prestigious master, managed to rescue it.


7-JULIA-Erick Zonca

spanish-flag.jpg
Más de una década desde que su debut con “La vida soñada de los ángeles” emocionara a medio mundo, el director francés volvía a la carga con una especie de thriller de secuestro que hacía aguas a mitad de su metraje. La inagotable gracia de Tilda Swinton apenas salía airosa al lidiar con las carencias de un guión un tanto inverosímil.

small-uk-flag.jpg
More than a decade since his debut “The Dreamlife of Angels” half-conquered the world, the French director returned with this sort of kidnap thriller that sank halfway through. Tilda Swinton’s endless state of grace barely survived the shortcomings of a rather patchy script.


6-I’M A CYBORG BUT THAT’S OK-Chan-Wook Park

spanish-flag.jpg
Nos llamaba poderosamente la atención la idea de una comedia romántica situada en un manicomio, con una protagonista que cree ser un cyborg y dirigida por el director de “Lady Vengeance”, en cambio de registro de 360 grados desde su violenta trilogía de la venganza. Lamentablemente, aparte del habitual festín visual marca del realizador surcoreano, su surrealista historia y caprichoso desarrollo eran francamente impenetrables.

small-uk-flag.jpg
We were powerfully lured by the idea of a romantic comedy, placed on a mental institution, with a main character who believes she’s a cyborg and directed by the maker of “Sympathy for Lady Vengeance” in full 360 degrees register change from his recent violent trilogy. Unfortunately, despite the South Korean filmaker’s trademark visual feast, its surreal story and whimsical plot were rather impenetrable.


5-WHAT JUST HAPPENED-Barry Levinson

spanish-flag.jpg
Lo que parecía el año del regreso por la puerta grande de Robert De Niro, se convirtió en su “annus horribilis”. Ni su film con Al Pacino, ni esta sosita sátira de Hollywood dirigida por el veterano Barry Levinson conseguían su propósito.

small-uk-flag.jpg
What looked like the year of Robert De Niro’s big comeback, turned to be his “annus horribilis.” Neither his co-starred film with Al Pacino, nor this dull Hollywood satire, directed by the veteran Barry Levinson, succeeded on their goals.


4-LEATHERHEADS-George Clooney

spanish-flag.jpg
La, hasta ahora tan breve como impecable, carrera como director de George Clooney daba su primer resbalón con este intento de recrear la comedia slapstick de la era dorada del Hollywood en blanco y negro. Artificialmente ingenua y demasiado apayasada para resultar interesante, la historia de un improvisado equipo de Rugby no termino de cuajar.

small-uk-flag.jpg
George Clooney’s career as director, until now as brief as impeccable, offered its first faux pas with this attempt of revisiting the slapstick comedy from the golden era of black and white Hollywood. Unconvincingly naïve and too clownish to raise much interest, the story of an improvised Rugby team didn’t quite live up to its expectations.


3-QUANTUM OF SOLACE-Marc Foster

spanish-flag.jpg
Aunque la primera entrega de Daniel Craig como el Nuevo 007 nos había convencido; su continuación decepcionaba debido a a una trama tan nebulosa como el significado de su título y un asombrosamente irregular ritmo. Más suerte en la próxima.

small-uk-flag.jpg
Although the first offering with Daniel Craig as the new 007 fully convinced us; this follow-up disappointed due to a storyline as confusing as the meaning of its title and an unexpectedly irregular pace. Better luck in the next one.


2-THE OTHER BOLEYN GIRL-Justin Chadwick

spanish-flag.jpg
Desafortunada mezcla de culebrón romántico y pseudo-adaptación histórica, sobre las tentaciones eróticas de Enrique VIII, en la que nada funcionaba del todo. La serie de “Los Tudor” hacía lo mismo con resultados más lustrosos.

small-uk-flag.jpg
Unfortunate mix of romantic soap and pseudo-historical adaptation about Henry VIII’s erotic temptations in which nothing really worked well. The HBO’s series “The Tudors” covered the same ground with much better results.


1-MARGOT AT THE WEDDING-Noah Baumbach

spanish-flag.jpg
Concebida de cara a los Oscars, después de que el guión de su debut le consiguiera una nominación y comparaciones con el mismismo Woody Allen; Noah Baumbach reunía a Nicole Kidman, justo antes de perder por completo el favor de la critica con un Jack Black probando sin mucho éxito su vis dramática (¿Quién le mandará?) y el regreso de Jennifer Jason Leigh, cuya esperada actuación resultaba en una decepcionante colección de tics habituales, para una historia de lazos y heridas familiares sin mucho interés que consiguió aburrir a propios y extraños.

small-uk-flag.jpg
Conceived with the Oscars in mind, after his debut’s screenplay earned him a nomination and comparisons with Woody Allen himself; Noah Baumbach putting together Nicole Kidman just before losing completely her critical favor; Jack Black unsuccessfully trying to explore his dramatic side (Who told him that would be a good idea?) and the return of Jennifer Jason Leigh, whose awaited performance ended in a disappointing collection of her favorite tics; for a story of family links and open wounds with no much interest who bored audiences and critics alike.