NOMO-Live At Amoeba Records
A look at world music’s usual suspects made us feel a bit queasy, due to the predominance of the genre’s old stereotypes, without any big discoveries on the road. However, widening the search to include those artist who combine their local elements with rock, dance and other popular styles; often criticized by the guardians of folklore’s true identity, the ones who launch raves at the sound of a kora; and pests each time a keyboard riff crosses their way; we found ourselves in a surprising trip from Argentinean electronica to Cambodian or Puerto-Rican garage-rock; with stopovers in the Caribbean dancehall; Scandinavian psycho-folk and the places where electro and Afro or Brazilian beats converge. Have a seat…
Una ojeada a los sospechosos habituales de las “Músicas del mundo” nos hacía sentir un pequeño mareo por la proliferación de viejos estereotipos del genero, sin grandes descubrimientos de por medio. Sin embargo, ampliando miras para añadir a aquellos artistas que combinan elementos locales con rock, dance y otros estilos mas plebeyos; despreciados habitualmente por los guardianes de la autenticidad del folklore, aquellos que lanzan albricias al sonar de la kora, y echan pestes cuando una ráfaga de sintetizador se cruza en su camino; nos encontrábamos en un sorprendente viaje desde la electrónica argentina al garaje-rock camboyano o portorriqueño; haciendo escalas en el dancehall caribeño; el psycho-folk escandinavo y los sitios donde el electro y los ritmos afros o brasileños convergen. Viaje con nosotros, si quiere gozar…
10-NOMO-Ghost Rock
Not only in Brooklyn new bands are digging African rhytms; this huge collective from Michigan fusions free-jazz; afro beat; post-rock; etc in a dazzling sonic melting pot.
No solo las nuevas bandas de Brooklyn flipaban con los ritmos africanos; este enorme colectivo de Michigan mezclaba free-jazz; afro beat; post-rock; etc. en un excelente crisol de sonidos.
9-COCONOT-Cosa Astral.
El Guincho’s other band, conventionally more rock-infused, joined world village’s carriage and released an album after the incredible reception provided to “Alegranza’s” intercontinental loops from the finest corners of the planet.
La otra banda de El Guincho, antes algo más convencional y rockista, se sumaba al carro de la aldea global y lanzaba disco tras la increíble acogida que los loops intercontinentales de “Alegranza” recibieran desde los rincones más finos del planeta.
8-BUSY SIGNAL-Loaded
The influence of Autotune’s software and Daft punk-like electronica originated in hip-hop and expanded like a cyclone across the Caribbean, reaching even the most purist of its rhythms. Busy Signal’s dancehall was a good example. His album “Loaded” dropped cult classics like the effervescent “Tic Toc”.
La influencia del autotune y la electrónica a lo Daft Punk se hicieron notar, expandiéndose como un ciclón por el Caribe desde el mundo del hip-hop y alcanzando incluso a los ritmos mas puristas. El Dancehall de Busy Signal fué el mejor ejemplo. Su álbum “Loaded” dejo clásicos de culto como el efervescente “Tic Toc.”
7-BURAKA SOM SISTEMA-Black Diamond
From the streets of Buraca in Portugal, practising a breakbeat-based style called kuduro, since their sonic mixture was found by Diplo and M.I.A. knocked on their door to give a helping hand, they’ve become one of the most celebrated semi-hidden secrets of the year.
De las calles de Buraca en Portugal y practicando un estilo de breakbeat llamado kuduro, desde que su crisol sonoro fue descubierto por Diplo y M.I.A. llamara a la puerta para echar una ayudita, se han convertido en uno de los mas celebrados secretos a voces del año.
6-DeVotchKa-A Mad And Faithful Telling.
Since the rather unexpected huge success of the film “Little Miss Sunshine”, for which soundtrack they provided some of the tracks, gave them their first big break, DeVotchKa have carried on their exponential growth as a band. “A Mad And Faithful Telling” is not yet a definitive effort, but their visit to gypsy, Mexican and European territories has shaped up a personality most indie bands would kill for.
Desde que el inesperado éxito del film “Pequeña Miss Sunshine”, para el que aportaron parte de los temas de su banda sonora, les sacara del anonimato, DeVotchKa han seguido con su crecimiento exponencial como banda. “A Mad and Faithful Telling” no es aún una obra definitiva, pero su visita por derroteros gitanos, mexicanos y europeos añaden una incuestionable toque único por el que muchas bandas de pop independiente matarían.
5-JUANA MOLINA-Un Día
Until now we didn’t consider ourselves among the fans of Juana Molina’s countryside-flavored electronica, but with “One Day”, her best work to date, we’ve been converted. The jaw-dropping titled track, as hypnotic as cacophonic left us speechless, and the rest of the record kept the high standards.
Hasta ahora no nos encontrábamos entre los fans de la electrónica campestre realizada por la Argentina Juana Molina, pero con “One Day”, su mejor trabajo hasta la fecha, nos ha convertido. El tema que le da título, hipnótico en su cacofonía, nos deslumbraba por completo, y el resto del disco no le iba a la zaga.
4-THE VERY BEST-Mixtape (Free Download here)
More beneficiaries of the powerful hype surrounding Diplo’s entourage, African singer Esau Mwamwaya and Swedish DJ Radioclit joined forces to offer their first mixtape for free; in which they wrapped their African pop songs in distinctive rhythms, sampled from recent hits. Vampire Weekend’s afro guitars or Architecture In Helsinki’s marimbas made even more sense in this new context.
Mas beneficiarios del poderoso hype que rodea el entorno de Diplo, El cantante Africano Esau Mwamwaya y el dj sueco Radioclit unían fuerzas y publicaban de gratis su primera mixtape, en la que para arropar sus canciones de pop-Africano samplean distintivos ritmos de éxitos recientes. La guitarra afro de Vampiro Weekend o las marimbas de Architecture In Helsinki cobraban aún mas sentido en este nuevo contexto.
3-PAAVOHARJU-Laulu Laakson Kukista
The mere concept of “Finnish psycho-folk” gave us the goosebumps, but listening to the second album by Brothers Ainala and their Christian-ascetic collective left us so impressed that for a moment we were nearly tempted to apply and enrol. Comparisons with Animal Collective and Björk’s weirdest moments come handy to start describing their universe, yet they could frame it too much. Every cut in “Laulu Laakson Kukiska” is a surprise, some gothic and ethereal; some others experimental and nearly mystic. What a find!
El concepto “psycho-folk finlandés” nos daba un poco de dentera, pero tras escuchar el segundo disco de los hermanos Ainala y su colectivo Cristiano-asceta quedábamos tan impresionados que casi nos enrolamos. Comparaciones con Animal Collective y los momentos mas rayados de Björk vienen al pelo para comenzar a describir su universo, pero seria reducirlo demasiado, cada corte de “Laulu Laakson Kukista” es una sorpresa, a veces etérea y fantasmagórica; otras experimental y casi mística. Un hallazgo.
2-DAVILA 666-Davila 666
Nicknamed the Latin Black Lips, for their youth and similar garage-rock revival; this four-piece band from Puerto Rico were so faithful to the originals that for moments, they seem to come out of an old EP from the 60s. In their many highlights, they showed a energy rare in today’s “rock en español;” in their fillers, though, they reminded us a bit to Tequila.
Apodados los Black Lips latinos, por su juventud y semejante actitud revivalista del rock de garaje, este cuarteto portorriqueño sonaba en su debut tan fiel a los originales que por momentos parecían provenir de un EP de los sesenta. En sus muchos buenos momentos, mostraban una energía poco vista en el rock latino actual; sus deslices, sin embargo, recordaban un poco a Tequila.
1-DENGUE FEVER-Venus On Earth
They divided critics like few others, but this L.A band with Cambodian background achieved one of the most original sounds of the moment; sometimes garage; some others Talking Heads and many more, our favorites, like an Oriental wedding band.
Dividieron a la crítica como pocos, pero esta banda de Los Angeles, de procedencia camboyana conseguían uno de los sonidos mas originales del momento; a veces garaje; a veces Talking Heads y otras tantas, nuestras favoritas, como si fueran la banda de acompañamiento en alguna boda oriental.