2008 REVIEW: DISAPPOINTMENTS OF THE YEAR


RODOLFO CHIKILICUATRE- Baile Del Chiki Chiki


The quality of a year of music can be equally measured in triumphs or in disappointments. This year the latter were aplenty: Shameful comebacks; Rushed first albums to be released before the buzz expires; those ubiquitous not-that-good sophomore efforts; Vanity projects; Over hyped blog darlings… Welcome to 2008’s hall of shame and no, “Chinese Democracy” is not included. Life’s too short.

La calidad de un año de música puede medirse tanto en triunfos como en decepciones. Las segundas proliferaron como setas: vueltas innecesarias; debuts grabados con prisa para no perder el momento de fama temporal; esos ubicuitos, no tan buenos segundos trabajos; proyectos de vanidad; artistas sobrevalorados por los blogs…Bienvenido al desfile de la vergüenza del 2008…y no, no incluye “Chinese Democracy”. La vida es demasiado corta.

20-BEYONCE-I Am…Sasha Fierce
Re-branding or schizophrenia? In her new album, divided in two, Beyoncé unveiled a new alter ego to be used for her more glamourous, dancey side; keeping the original for her mellower, more traditional self. As a solo artist, she has yet to release a thoroughly good album, but ballads not being exactly one of the ex-Destiny Child’s strengths, we were looking forward to the new moniker. Unfortunately, the record lacked of anything resembling the star previous killer singles. “Single Ladies” was the closest, a rather lackluster call for guyz to present their ladiez with a diamond ring. The choreography in the video was second to none and the guild of jewelers may be still celebrating it; other than that, just a waste.

¿Re-branding o por esquizofrenia? En su nuevo disco, dividido en dos Beyoncé desvelaba su nuevo alter ego, para usarlo junto a su lado más glamoroso y bailable; manteniendo el nombre original para el más calmado y tradicional. En solitario la ex Destiny Child aún no ha sacado ningún álbum redondo, pero no siendo las baladas uno de sus fuertes, esperábamos con fruición la llegada de su nuevo apodo. Desafortunadamente, el disco no contenía nada que se aproximara a sus pasados hitos. “Single Ladies” era lo mas cercano, una oda mas bien sosa para convencer a los hombres de que han de regalar a sus novias el anillo de compromiso. La coreografía del video no tiene parangón y el gremio de joyeros debe de estar aún festejándolo. Aparte de eso, ¡una pena!

. 19-THE LONG BLONDES-Couples

Casualties of the state of the Industry, where a wrong step means the end, The Long Blondes split up after their second work “Couples” didn’t obtain the expected good results. The shift from retro-indie to electro-pop, courtesy of Erol Alkan didn’t work. Vayan Con Dios, amigos!

Victimas del estado de la industria, donde un solo paso en falso significa el final, The Long Blondes se separaban después de que su Segundo album “Couples” no obtuviera los resultados deseados. Su giro estilistico de indie-retro a electro-pop de la mano de Erol Alkin no funcionó. ¡Vayan con Dios, amigos!

18-BECK-Modern Guilt

Still keeping the title of artist to be included by default in end of the year reviews by conservative media, “Modern Days” was another step downhill for the iconic artist’s career. In a year where “Odelay” received the deluxe treatment, the album’s two or three decent songs paled in comparison.
Todavía manteniendo el título de artista a citar por defecto en repasos fin de año de los medios mas conservadores, “Modern Days” era otro paso cuesta abajo en la carrera del icónico artista. En un año en que “Odelay” recibía el tratamiento deluxe, sus dos o tres temas decentes palidecían con la comparación.

17-CONOR OBERST -Conor Oberst & The Mystic Valley Band

In another of his habitual strokes of genius, the Bright Eyes guy retired to an improvised studio in the Mexican mountains, surrounded by good musicians and released a rather average album of Americana and classic-rock. Who cared?

En otro de sus habituales golpes de genio, el chico de Bright Eyes se retiró a un improvisado estudio en las montañas de México, rodeado de buenos musicos y publicó un más bien normalito álbum de Americana y rock clásico. ¿Le importó a alguien?

16-TAPES N’ TAPES-Walk It Off

The blogs giveth and the blogs taketh it away. After all the promise showed in their debut “The Loon”, the second album just didn’t quite match the expectations.

Los blogs nos lo dieron y los blogs se lo llevaron. Después de los logros mostrados en “The Loon” su disco de debut, la continuación sencillamente no cubrió expectativas.


15-GOLDFRAPP-Seventh Tree
Goldfrapp caught the neofolk train and moved to greener pastures, showing a disturbing tendency to follow the sonic trends a year after everyone else is sick of them. The countryside air didn’t do them any favors. Alison, come back to the city. We miss you here!

Goldfrapp se subieron en el tren del neofolk en busca de pastos más verdes, mostrando una inquietante tendencia a seguir las modas sonoras un año después de que todo el mundo se ha hartado de ellas. Los aires pastoriles no le sentaron bien. Alison, vuelve a la ciudad. ¡Te echamos de menos!

14-SCARLETT JOHANSSON-Anywhere I Lay My Head

On paper, the idea of Scarlett Johansson releasing a record of Tom Waits covers, produced by TV On The Radio’s David Sitek sounded like a good idea. On record, however, everything was in the right place but the vocal range and emotion needed to make the immortal compositions justice. We hope this vanity project has convinced the startette to stick to the big screen, for everyone’s sake.

Sobre el papel, la idea de Scarlett Johansson haciendo un disco de versions de Tom Waits producido por David Sitek de TV on the Radio parecía una buena idea. En disco, sin embargo, todo estaba en su sitio excepto el rango vocal y la emoción necesarias para hacerle justicias a las inmortales composiciones. Esperamos por el bien de todos que este alarde de vanidad haya convencido a la starlette para ceñirse a la gran pantalla.

13-MERCURY REV-Snowflake Midnight

As one of the Academy’s most awarded bands, we always hope for a Mercury Rev’s return to form each time they announce a new opus. This time, they even gave away a whole free album of instrumentals, which increased our expectations. Unfortunately, we’ll have to keep on waiting.

Como una de los históricos fetiches de la Academia, vivimos con la esperanza de un regreso a su buena forma cada vez que Mercury Rev anuncian un nuevo trabajo. Esta vez, venía incluso acompañado de todo un album gratuito de temas instrumentales disponible en su website, lo que incrementó nuestras espectativas. Desafortunadamente nos tocó seguir esperando.

12-MY MORNING JACKET-Evil Urges

The notoriously proggy folk-rockers introduced an explosion of funk attempts in their already overloaded sonic formula. The result was one of the hardest to digest cocktails of the year

Los notoriamente progresivos folk-rockers introducían una vorágine de intentonas funk en su ya de por si cargada formula sónica, resultando en uno de los cócteles mas indigestos del año.

11-THE RACONTEURS-Consolers Of The Lonely

Lacking of the two Brendan Benson influenced power-pop highlights illuminating their debut, “Consolers of the lonely” could have been a record of White Stripes outtakes, in their rather boring, more rancid, revivalist vein.

Sin los dos momentos de power-pop a lo Brendan Benson que iluminaban su debut, “Consolers of the lonely” sonaba como un disco de descartes de The White Stripes en su vena mas rancia y revivalista. Un tostón.

10-VETIVER-Thing Of The Past

Devendra Banhart and his neofolky entourage have finished with the patience of even his most hardcore fans, after years of swimming in self-indulgence. His last attempt, Megapuss, next to the Stroke Fabrizzio Moretti, bordered the ridiculous. Vetiver’s fared better, yet Andy Cabic’s covers project, for which good old Devendra was an occasional contributor, failed to take full advantage of its ambitious collaborations with some of the original writers of the songs it recreates.

Devendra Banhart y su neofolky entorno han acabado por dar el rostro hasta al mas paciente de sus fans, tras años nadando en autoindulgencia. Su ultimo proyecto Megapuss, junto a Fabrizzio Moretti de los Strokes dio un poco de vergüenza ajena. Vetiver no llega a esos niveles, pero el proyecto de versiones de Andy Cabic, para el que el bueno de Devendra colabora ocasionalmente, no ha sabido sacar mucho partido de su ambiciosa colaboración con algunos de los compositores originales de las canciones que recrea.

9-BLOC PARTY-Intimacy

From the batch of artists around the “angular wave” Bloc Party has been the farthest reaching one, thanks to their success in America. Pity their third record is such a mess, reflecting a moment of personality crisis of a band trapped between carrying on their tried and tested sound and the fruitless exploration of new potential ways. And we though their second album was flawed!

De la oleada de bandas alrededor del “sonido angular”, Bloc Party ha sido la que mas lejos ha llegado, gracias a su triunfo en America, desafortunadamente su tercer disco no hay por donde cogerlo, reflejando un momento de notable crisis de personalidad, entre el estiramiento de su sonido característico y la infructuosa búsqueda de nuevos caminos. ¡Y pensábamos que su Segundo disco era flojo!

8-THE TING TINGS-We Started Nothing

Their first single “Great DJ” and their cool pose of boy-girl connoisseurs, recycling the right influences from the trendiest pop nearly sold the idea of the Ting Tings to us. But by the time they were topping the charts with that poor tribute to Tony Basil’s “Mickey” we had reached saturation point. The arrival of their album helped us confirm they didn’t have anything else to offer.

El tongo musical del año, al principio su primer single “Great DJ”y su pose de banda chico-chica cool, reciclando las mejores influencias del pop mas inteligente casi nos los venden. Pero para cuando ese pobre tributo al “Mickey” de Tony Basil subió al número uno llegamos al punto de saturación. La llegada del elepé nos descubrió que no tenían nada más que ofrecer.

7-ADELE-19

In its endless search for replacing the troubled Amy Winehouse, the British industry convinced itself they found it in Adele. So much so, that they kickstarted her career creating a new Brit award for the occasion. However, despite her vocal quality, the songs lacked of the same intensity and Duffy, the runner-up in the bids for 2008 most successful new artist, won the race by a huge difference.

En su incansable busqueda por repetir el hallazgo de otra Amy Winehouse, la industria Británica se convencía a sí misma de haberlo logrado con Adele. Tal es así que su disco salia con premio creado especialmente para la ocasión en los Brits. Pero a pesar de sus indudables dotes vocales, sus canciones carecían de la misma intensidad y Duffy, la apuesta segundona para artista revelación le gano la carrera con gran ventaja.

6-THE STREETS-Everything Is Borrowed

Once the brightest narrator of life in the streets of the UK, Mike Skinner is the living proof of the damage fame and fortune can inflict on a young mind, prompting him to change his fresh vignettes of urban life for heavy-handed reflections on fame and vital philosophy that failed to connect with anyone. After his third album, we didn’t expect any master piece, but “Everything is borrowed” beats the worst of forecasts. It’s hard to get out of those depths. What would be next? Dostoyevsky: The hip-hop musical?

Otrora el mas original joven narrador de la vida en las calles británicas, la fama no le ha sentado bien a Mike Skinner, cambiando sus frescas viñetas de vida cotidiana, por plumbeas reflexiones sobre la fama, y filosofías vitales que ya no conectan con nadie. No esperábamos obras maestras tras su tercer disco, pero “Everything is borrowed” supera los pronósticos mas pesimistas. De estas profundidades no se sale fácilmente. ¿Qué sera lo proximo? ¿Un musical hip-hop sobre la vida de Dowstoyevski? Miedo nos da.

5-THE VERVE-Fourth

In 2008 there were two types of comebacks. The artists that accepted more or less lucrative offers to play live, acknowledging time has passed and returning to a dignifying revisiting of their classic albums while pleasing fans and new audiences alike; and those who went the bombastic way, retaking their egos right where they left them and releasing unnecessary, when not totally grotesque, new records. Guess which group The Verve belongs to?

En el 2008 hubo dos tipos de regresos. Los de artistas que aceptaron ofertas sustanciosas, siendo conscientes del paso del tiempo y volvian dignamente a rememorar sus discos clásicos para gozo de propios y extraños; y los de aquellos que volvieron por sus egos de antaño, a todo bombo y platillo, publicando nuevos trabajos innecesarios, cuando no sencillamente grotescos. ¿Adivina a cual de los dos grupos pertenecen The Verve?

4-CSS-Donkey

The so-so debut album of Brazil’s most colourful combo was successful thanks to three magnificent singles; in this sophomore effort they traded disco, punk and Tom Tom Club for…erm, something close to Echobelly and consequently it didn’t meet the same fate. Nor even the most accomplished remixers of the planet could inject some life in Lovefoxx and co’s new offerings. The hearts of thousands of hipsters worldwide were left inconsolable. Ruffians!

El debut del colorista combo Brasileño lo salvaban tres imponentes singles, en este segundo trabajo cambiaron disco, punk y Tom Tom Club por, ehem, algo cercano a Echobelly y como consecuencia no corrió la misma suerte. Ni los remixers más pintones del planeta Tierra pudieron hacer carrera de las nuevas ofrendas de Lovefoxx y su sequito. Los corazones de miles de hipsters en todo el mundo quedaron inconsolables. ¡¡Rufianes!!

3-GUILLEMOTS-Red

A typical case of an ambition as out of proportion as it was misguided. Who the hell told the Guillemots that leaving behind their sophisticated chamber pop was a good idea? And all to go and explore such impossible ways like the one of commercial R’n’B. Results were suitably frightening.

El típico caso de ambición tan desmedida como mal guiada. ¿Quién les aconsejaría dar de lado su coquetón pop de cámara? Y todo para irse por los imposibles derroteros del R’n’B mas chusco, con resultados visiblemente aterradores.

2-BLACK KIDS-Partie Traumatic

Traumatic indeed. The boom and bust story of the year; Black Kids began 2008 as nominees to the Rober for most promising act, and ended it as laughing stock in the same publications that had discovered them. In between, a major promptly hired them; rushed their way to finish a record that sounded incomplete and half-baked. The unstoppable promotional machinery was switched on without allowing them much time to put a good live presentation either. We wish they soon have another chance to fulfill all that initial promise.

Traumatico de verdad. La historia de boom y caída mas vertiginosa y triste del año. Black Kids comenzaban 2008 nominados al Rober como artistas más prometedores, entre otros muchos honores y lo terminaban siendo el hazmerreír de las mismas publicaciones que los encumbraron. Una major entro enseguida a saco y los ficho a golpe de talonario metiéndoles prisa para acabar un disco que a todas luces suena incompleto y a medio cocer. La imparable maquinaria promocional se había puesto en marcha sin dejar tiempo tampoco a que su presentación en directo estuviera a la altura. Ojala tengan pronto otra oportunidad de demostrar todo lo que prometían.

1-VARIOUS ARTISTS-A Year without Summer Song/Un año Sin Canción del verano.

Maybe because the best candidates arrived before time; in Spain the Eurovision theme “Dance of the chiki chiki” (see video on top of the page) and elsewhere the Danes Alphabeat with that vitality injection called “Fascination”, but the summer of 2008 lost the train of the traditional summer song, leaving many occasional fans of the kitsch accolade without their annual fix.
The record industry provided a not particularly summery offer, being the latest and rather average single by the always dependable Rihanna, “Disturbia”; the loop heavy house of Eric Prydz in “Pjanoo” and the toying with the idea of lesbianism from a former church choir girl turn sexy beast in “I Kissed a girl” by Katy Perry (see video above) the ones who invaded the waves. But the closest to the idea of a proper summer song was the unexpected collaboration between Dizzee Rascal and Calvin Harris in “Dance Wiv Me”
Spanish speaking countries had the same luck. Hope was to be found again in the misunderstood fields of reggaeton, with a Cuban soap star called Niurka Markos, whose irresistible “La Emperadora (The Empress)” gained over audiences all across Latin America.

Quizas porque los candidatos mas apropiados llegaron antes de tiempo. En España el Eurovisivo chiki chiki y en el mundo los daneses Alphabeat y esa inyección de vitalidad llamada “Fascinatión”, pero el verano del 2008 perdió el tren de la tradicional canción del verano, dejando a muchos aficionados casuales del galardón kitsch sin su esperada ración anual. La industria internacional nos regalaba ofertas no particularmente veraniegas, siendo el ultimo y bastante corrientucho single de Rihanna “Disturbia”; el dance machacón de Eric Pryd y su “Pjanoo” y el jugueteo con la idea del lesbianismo en el “I Kissed a girl” de Katy Perry (video anterior), antigua cantante de coro de iglesias convertida en sexy devoraticce, las que invadieron las ondas. Pero quizás lo mas cercano a una canción de verano fuera la comercial colaboración entre Dizzee Rascal y Calvin Harris en “Dance wiv me”.
Las disqueras nacionales no fueron mucho mejores. Para muchos la triste ganadora fue Kate Ryan y su rupestre versión de el éxito de France Gall en los ochenta “Ella elle l’a”, mientras que la usual proliferación de chabacanería y escatología variadas tampoco conseguía el eco popular que en otros años cosechaba. Ni el “Baile del tio pio”, ni Samuel con su “Ata la jaca”; ni tan siquiera “El miembro viril” con sus nombres mil consiguieron hacer mella en nuestro subconsciente colectivo.
La esperanza una vez más aparecia en el incomprendido campo del reggaeton. En una, aún desconocida en España, estrella de culebrones de origen cubano llamada Niurka Marcos, cuya irresistible pieza “La emperadora” ha hecho las delicias de toda Latinoamérica y pudo haber corrido la misma suerte en nuestro país. El año que viene será.

NIURKA MARCOS-La Emperadora