REVIEW 2008: HONORARY MENTIONS – 21 BLOG DARLINGS



THE SHORTWAVE SET-No Social

Collectively nicknamed as Blog Rock, during this decade a big number of new artists discovered by the increasing presence of music blogs online, have grown to be a parallel world coexisting with the big-buck marketing of the four majors oligopoly, being a true engine for the industry’s renewal. Their influence was felt and in some cases intercepted, with some high profile ones closing down and some others watching their contents and ethos being modified. The remaining ones still fulfilled their gatekeeping role with clockwork precision and the following names were among their luckiest findings.

Apodados colectivamente como blog rock, durante esta decada un gran número de artistas noveles descubiertos por la creciente presencia de blogs musicales se han convertido en un mundo paralelo, coexistiendo con el ostentoso marketing del oligopolio de las cuatro grandes y consolidándose como un auténtico motor para la renovación de la industria. Su influencia se hacia notar y en algunos casos era interceptada, con algunos ejemplos notables cerrando sus puertas y otros viendo como sus contenidos y ética eran alterados. Los que quedaban siguieron cumpliendo su papel de filtro con precisión casi mecánica y los siguientes nombres se encontraron entre sus hallazgos más felices.
21- THE HEART STRINGS-Try Fly Blue Sky (Listen Here)

Since Rough Trade chose “Try Fly Blue Sky” as album of the week these six-piece from North London’s reputation as best-kept secret has grown ceaselessly “José Fernandez” was one of the cult British singles of the year.

Desde que Rough Trade seleccionara “Try Fly Blue Sky” como album de la semana, la reputación como secreto mejor guardado de esta banda de seis miembros del Norte de Londres ha crecido sin parar. “José Fernández” fue uno de los singles Britanicos de culto.
20-THE SHORTWAVE SET-Replica Sun Machine

One of the most frustrating projects of the year, it didn’t quite reach its ambitious goals. British arty-popsters The Shortwave Set’s promising debut earned them the chance to work with Danger Mouse supervising and the legendary Van Dyke Parks on arrangements. The chosen songs, though, didn’t live up to the production’s top-notch quality.

Uno de los proyectos más frustrantes del 2008 por no alcanzar sus ambiciosas metas. El prometedor debut de banda de arty-pop The Shortwave Set les había conseguido la oportunidad de trabajar con Danger Mouse supervisando y el legendario Van Dyke Parks a los arreglos. Las canciones elegidas, sin embargo, no estaban a la altura de la calidad suprema de su producción.

19-ROSEBUDS-Life Like

The third effort from the duo from Raleigh still didn’t push them into the first division, but it contained enough good songs as to keep them in the league.

El tercer esfuerzo de este dúo de Raleigh, seguía sin ascenderles a la primera división, pero contenía canciones lo suficientemente dignas como para mantenerles en la liga.

18-THE GASLIGHT ANTHEM-The ’59 Sounds

Since Hold Steady and Arcade Fire made cool again being a Springsteen fan, the specialized press hasn’t stopped chasing the type of bands, influenced by the Boss’ classic period, that up to not too long they tend to systematically ignore. Amongst them, The Gaslight Anthem attracted the biggest attention.

Desde que Hold Steady y Arcade Fire convirtieran en cool el ser fan de Springsteen, la prensa especializada no ha parado de intentar cazar al tipo de bandas, influidas por el periodo clásico del Boss, que hasta hace poco sistemáticamente ignoraban. De entre todas ellas, The Gaslight Anthem fue la que atrajo una mayor atención.

17- THE WAR ON DRUGS-Whagonwheel Blues

Another of the most hopeful debuts this year, from the prolific label Secretly Canadian, the Philadelphia five-peace band successfully merged their love for the more traditional rock values, with the influence of experimental and noisy contemporaries. We’ll be watching their next steps.

Otro de los más esperanzadores debut del año, desde el prolífico sello Secretly Canadian, la banda de Philadelphia lograba congeniar su amor por los valores del rock más tradicional, con influencias de experimentales y ruidosos contemporáneos. Estaremos atentos a sus proximos pasos.

16-THE DUTCHESS AND THE DUKE-I’m The Dutchess, He’s The Duke

Sub Pop seemed to have grown too big, and launched a subsidiary label, Hardly Art, that so far has dealt with lighter pop-rock propositions; the latest of them charmed the world with their rock-blues, boy-girl antics and fine ear for a good tune.

Sub Pop parecía haber crecido demasiado y lanzaba una subsidiaria, Hardly Art, que hasta la fecha ha lidiado con propuestas de pop-rock más ligero; la última de las cuales encantaba al mundo con sus poses rock-blues, chico-chica y un fino oido para las buenas melodías.

15-THE MAE SHI-HLLLY

This sextet from L.A, halfway between experimental punks and advanced new wave revisionists upgraded its level with their fourth album, packed with energetic numbers such as their popular anthem “Run To Your Grave”

Entre el punk experimental y la nueva ola mas avanzada, esta banda de Los Angeles subia de nivel con su cuarto album, lleno de energeticos números como su popular grito de guerra “Run To Your Grave.”

14-BRIGHTBACK MORNING LIGHT-Motion To Rejoin

The duo from New Mexico gave us a second delivery of their dinstinctively lazy psychedelic pills, sounding like Cowboy Junkies on downers; everything was fine, its only flaw being the uncanny similarity to their first work.

El duo de New Mexico nos daba una segunda entrega de sus distintivas píldoras de vaga psicodelia, sonando como los Cowboy Junkies tras tomar tranquilizantes; todo estaba en su sitio, siendo su única falta el desproporcionado parecido con su primer disco.

13-SCHOOL OF SEVEN BELLS-Alpinisms

The new project of Benjamin Curtis after running away from Secret Machines was based in the musical epicenter of the moment, Brooklyn, and cleverly played with the trendiest sounds: psychedelic folk and shoegaze, wrapped in the gorgeous female voices from On! Air! Library!

El Nuevo proyecto de Benjamin Curtis tras escapar de Secret Machines, se localizaba estratégicamente en el epicentro musical del momento, Brooklyn, y jugaba inteligentemente con los sonidos de moda: el folk psicodélico y el shoegaze, arropado por las hermosas voces femeninas de On! Air! Library!

12-MOUNT EERIE FEAT. JULIE DOIRON & FRED SQUIRE-Lost Wisdom.

Phil Elverum, the lider of the old Microphones, parked his responsibilities as creator of sonic landscapes and, next to some of his friends, metamorphosed into an occasional acoustic singer-songwriter with excellent results.

Phil Elverum, el lider de los antiguos Microphones, aparcaba sus responsabilidades como creador de etéreos paisajes sonoros y, junto a varios de sus amigos, se transformaba en acústico cantautor de ocasión con excelentes resultados

11-DUNGEN-4

The fourth album by the Swedish revivalists, avoided somehow their faithful psychedelia to expand in scope towards the fields of jazz and soundtrack orchestrations. Many of their regulars left the boat.

El cuarto álbum de los revivalistas suecos, daba un poco de lado su fiel psicodelia para ampliar sus miras a los campos del jazz y las orquestaciones de banda sonora. Muchos de sus seguidores habituales abandonaron el barco.

10-APOLLO SUNSHINE-Shall Noise Upon

Eclectic in influences and unpredictably varied in its songs, “Shall Noise Upon” sometimes seemed more a compilation than a one band’s effort, but it gained the attention of new audiences and tracks like “Money” or “Singing To The Earth” didn’t go unnoticed.

Ecléctico en su abanico de influencias e imprevisiblemente variado en sus canciones, “Shall Noise Upon” a veces parecía más una recopilación que el trabajo de una sola banda, pero conseguía la atención de nuevas audiencias y temas como “Money” o “Singing To The Earth” no pasaron desapercibidos.

9-LOVE IS ALL-A Hundred Things Keep Me Up At Night

After their debut got us all impressed for their intelligent use of the right elements to please the literati, the Swedish art-rockers came back with a more juvenile and accessible sophomore album; and even when it didn’t lack of interest, the change made them lose part of their original sonic appeal.

Después de que su debut consiguiera asombrarnos por su inteligente combinación de los elementos necesarios para agradar a entendidos; Love Is All volvían con un segundo trabajo más juvenil y asequible, que aún sin carecer de interés, les hacía perder parte de su original atractivo sonoro.

8-LOS CAMPESINOS- Hold On Now, Youngster/We Are Beautiful, We Are Doomed

Contenders to the title of most productive artists in Wales; the States received this festive bunch with open arms, and a major label promptly signed them. Los Campesinos, as quickly as diligently, delivered two albums in less than a year. A bit samey? Perhaps; but at least they’ve been practicing to perfection their songwriting skills.

Aspirantes al título de artistas más productivos de Gales, los Estados Unidos recibían al festivo grupo con brazos abiertos y una discográfica grande les fichaba sin demora. Los Campesinos, ni cortos ni perezosos, producían dos discos completos en menos de un año. ¿Un poco parecidos? Quizás; pero al menos han podido perfeccionar su habilidad como compositores.

7-THE WEEK THAT WAS-The Week That Was

Both Brewis brothers gave themselves a break from Field Day and launched side projects in order to expand their artistic freedom; David arrived first with School Of Language, but it was Peter who won the fictitious battle between siblings with his foray into seventies rock in The Week That Was.

Ambos hermanos Brewis se concedieron un respiro en sus labores para Field Day y lanzaron proyectos paralelos intentando expandir su libertad artística; David llegó primero con School Of Lenguage; pero fue Peter el que ganó la ficticia batalla fraternal con su incursión dentro del rock setentero en The Week That Was.

6-METRONOMY-Nights Out

Oddly inventive, in the vein of Sparks or Yello, and escaping from the boundaries of the current nu rave or electro pop of their contemporaries, “Nights Out” is ultimately a frustrating album because it fails to translate the band’s great ideas, amply demonstrated in their activities as remixers or in their live presentations, into similarly great songs.

Extrañamente inventivo, al modo de unos Sparks o unos Yello, y no ciñéndose a las barreras impuestas por sus contemporáneos del nu rave o electro pop, “Nights Out” resultaba al final un disco frustrante porque no lograba traducir las grandes ideas de la banda, ampliamente demostradas en sus actividades como remixers o en sus shows en vivo, en canciones igual de grandes.

5-WILD BEASTS-Limbo, Panto

Marked by vocal manierisms that earned them comparisons with the excesses of The Associates and a rich instrumentation close to cabaret-flirting acts from Antony & The Johnsons to Rufus Wainwright, “Limbo, Panto” shone like one of the most original propositions of the moment.

Marcado por amaneramientos vocales que les han valido comparaciones con los excesos de The Associates y una instrumentación que les acerca a artistas que flirtean con el cabaret, desde Antony & The Johnsons a Rufus Wainwright, “Limbo, Panto” brillaba como una de las propuestas mas originales del momento.

4-FOALS-Antidotes

The last record from the angular era was born into trouble when this five-peace band from Oxford in their quest for perfection, discarded David Sitek’s album final mix and re-recorded it again. “Antidotes” may not have justified so much professional jealousy, but as far as UK debuts go, few else have reached such compact heights.

El ultimo disco de la era angular nació entre problemas cuando el quinteto de Oxford, en su afán perfeccionista, rechazaba la mezcla final hecha por David Sitek y volvía al estudio para regrabarlo todo de nuevo. “Antidotes” no justificaba tanto celo, pero en lo referente a debuts en el Reino Unido, pocos alcanzaron su notable altura.

3-LYKKE LI-Youth Novels

Swedish pop music continued crashing the competitors by throwing new starlettes to the world. After Robyn came Lykke Li’s turn, backed by the whole cartel of her country’s musicians, infused with a more acoustic air that was noticed by every hipster worth its salt around the globe. The hype lifted expectations too high, but at least three excellent singles confirmed her potential.

La música pop sueca seguía machacando a la competencia y lanzando al mundo nuevas starlettes. Después de Robyn, le toco el turno a Lykke Li, apoyada por todo el cartel de los músicos de su país, con un aire más acústico que impresiono a hipsters de los cinco continentes. El hype mediatico que la acompañaba, elevó las expectativas demasiado alto, pero al menos tres excelentes singles confirmaban su potencial.

2-M83-Saturdays = Youth

Now reduced to one man band status; the latest M83 opus aimed at filling the niche left by Air’s absence and benefited from shoegaze’s sudden mainstream explosion; but it was rather short of the masterpiece tags attached to it and a tad more commercial than the band’s former efforts as a duo.


Ahora reducidos a status de banda de un solo miembro, lo ultimo de M83 parecía orientado a llenar el vació que la larga ausencia de Air ha dejado y se beneficiaba de la repentina explosión en los canales convencionales del shoegaze; pero se quedaba mas bien corto para justificar las alabanzas de obra maestra que recogía; mas obvio y comercial que sus anteriores esfuerzos como dúo.

1-HIGH PLACES-High Places/ 03-07 09-07

More Brooklyn residents, explorers of the arty side of electronica; we met this duo with their EP compilation and soon afterwards we were enjoying their first full length, in which the idea of adding warmer tropical loops to their blurred sonic equation didn’t improve much on their more paradigm of their beginnings.

Mas habitantes de Brooklyn, exploradores del lado más arty de la electrónica; conocimos a este dúo con su recopilación de EPs, para poco después disfrutar de su primer larga duración, en el que la ideas de añadir cálidos loops tropicales a su difusa ecuación sonora, no conseguía mejorar mucho sus más básicos paradigmas iniciales.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,