REVIEW 2008: HONORARY MENTIONS – 10 URBAN SOUNDS



WILEY-Wearing My Rolex


In the States R&B and hip-hop are still the pop and rock of our days, therefore they seem to be suffering from the same stagnation affecting those genres elsewhere. Particularly, the hip-hop world seems to be in short supply of fresh ideas. The following artists, at least, tried their best to offer some.

En los Estados Unidos, el R&B y el hip-pop son todavía el pop y el rock de nuestros días, y por tanto se ven afectados por la misma inmovilidad que aqueja a dichos géneros en el resto del globo. En particular, el mundo del hip-hop parece estar quedándose sin ideas frescas. Los siguientes artistas, al menos, intentaron ofrecerlas.
10-WILEY-See Clear Now

The grime MC got his first taste of success with “Wearing my Rolex” and he liked it. In a rather desperate attempt to repeat it, even Mark Ronson was called to produce one of the most commercial records of the year. Flirting with the novelty made his underground credibility suffer, so Wiley himself ended up publicly rejecting it.

El antiguo MC salido del grime londinense, saboreaba por primera vez el éxito con “Wearing my rolex” y le cogio el gustillo, tan desesperadamente, que llamó a Mark Ronson para producir uno de los discos mas comerciales del año. Su credibilidad underground quedó tan en entredicho con el cambio que el propio Wiley terminó renegando del album.

9-GZA/GENIUS-Pro Tools

The flame of the Wu-Tang Clan was reignited last year with a comeback album that didn’t make them justice. The saga continued over 2008 with many of its members’ solo efforts. GZA’s “Pro Tools” was the best of the lot. The first single “Paper Plate” carried on his ongoing feud with 50 Cent.

La llama del Wu-Tang Clan volvió a encenderse el año pasado con un album de retorno que no les hacía justicia. La saga continuó en el 2008 con muchos de sus miembros publicando obras en solitario. El “Pro Tools” de GZA resultó el mejor del lote. En su primer single, “Paper Plate” continuaba su pelea verbal con 50 Cent.

8-NE-YO-Year Of The Gentleman

The difference between Ne-Yo and any other singer from the current avalanche of R&B’s teen heart-throbs is that he writes his own songs; and he’s been prolific enough as to become an on demand songwriter for other artists, getting respect across the whole spectrum of Today’s urban music, from Ghostface Killah to Rihanna. Although, most of his tracks are run of the mill wishy-washy ballads, in “Year Of The Gentleman” he added some danceability and ensembled his strongest collection to date, ending up bagging a nomination for the album of the year at the grammys.

La diferencia entre Ne-Yo y el cualquiera de el resto de la avalancha de ídolos para quinceañeras del R&B, es que él compone sus propias canciones, y es lo suficientemente prolífico como para que otros artistas soliciten sus servicios, ganando respeto a lo largo y ancho del espectro contemporáneo de la música negra, desde Ghostface Killah hasta Rihanna. Y aunque la mayoría de sus canciones son baladitas soperas, en “Year Of The Gentleman” añadía elementos bailables y reunía su colección más potente hasta la fecha, cosechando una nominación para el grammy al mejor álbum del año.

7-COMMON-Universal Mind Control

Early on the year, two anticipating singles, the Pharrell collaboration “Announcement” and the even better and the slickly produced title track, raised our expectations for Common offering one of his intermittent moments of creative genius. When the album saw its release date repeatedly postponed, we feared the worst. Nothing there matched the heralding tracks, yet it had a few other interesting cuts.

A principios de año, los dos singles que lo anticiparon, la colaboración con Pharrell en “Announcement” y la sofisticadamente producida canción que titula el álbum elevaron nuestras expectativas esperando uno otro de los intermitentes momentos de genio creativo de Common. Cuando el disco comenzó a ver su fecha de publicación repetidamente pospuesta nos temíamos lo peor. Nada podía compararse a sus temas predecesores, aunque no carecía de otros momentos de interés.

6-Q-TIP-The Renaissance

Kept gathering dust in the shelves of his record company for over a year, A tribe called Quest former frontman’s comeback didn’t give any reasons to justify such panic and he’s ended being hailed as one of 2008’s best hip-hop records. Collaborators as diverse as D’Angelo and Norah Jones joined Q-Tip’s mellower side; also including some of the late J. Dilla’s last productions.

Cogiendo polvo en las estanterías de su casa de discos por más de un año, el retorno del antiguo portavoz de A Tribe Called Quest no justificaba las razones para tanto miedo, y ha terminado siendo aclamado como uno de los mejores trabajos de hip-hop del 2008. Colaboraciones tan dispares como D’Angelo y Norah Jones acompañaban el lado mas melódico del rapper e incluía igualmente alguna de las ultimas producciones del malogrado J Dilla.

5-WHY?-Alopecia

The Anticon collective released the third and best album of Yoni Wolf’s innovative project Why?; packed with devastating narratives about broken relationship, next to a mosaic of psychedelia; folk-rock and, that difficult to avoid shoegazing.

El colectivo Anticon lanzaba el tercer y mejor album de Yoni Wolf y su innovador proyecto Why?, repleto de narrativas devastadoras sobre relaciones rotas, acompañadas por un mosaico de psicodelia, Folk-rock e, inevitablemente, shoe-gazing.

4-THE ROOTS-Rising Down

Popular recognition was still avoiding The Roots. They kept on trying with one of their most flawed efforts since they began their excellent career; with as many hits (the politically charged single “75 Bars”) as misses (the embarrassing attempt of a crossover by collaborating with cheesy-emos Fall Out Boy in “Birthday Girl”, so lame that after being announced as their lead track, it sensibly ended off the album final tracklist).

The Roots seguían sin conseguir dar en la Diana del reconocimiento popular. Lo seguían intentando con uno de sus trabajos mas flojos desde que comenzaran su excelente carrera, dando tanta cal (El políticamente incendiario single “75 Bars”) como arena (su ridículo intento de crossover juntándose al pasteleo Emo de Fall Out Boy en “Birthday Girl”), que tras ser anunciada como primer single, termino sensatamente fuera del álbum.

3-GNARLS BARKLEY-The Odd Couple

To match the smash that was “Crazy” has proven to be too big of a task for pop’s most famous lunatic couple. Instead, Cee-Lo Green and Danger Mouse followed-up their multimillion selling debut with a sophomore work far more compact, without losing a bit of diversity and color.

Volver a repetir el trallazo de “Crazy” resulto ser una tarea demasiado difícil para el par de lunáticos mas famosos del soul. Para compensar, Cee-Lo Green y Danger Mouse nos ofrecían un Segundo esfuerzo mucho mas compacto, sin perder un ápice de variedad y colorido.

2-LUPE FIASCO-The Cool

Ignoring its excessive length and a debatable choice of singles, in which vocalists of the Chris Martin school tried to loosely merge pop-rock with hip-hop, the rest of “The Cool” was another excellent proposition from the former Kanye West protégée.

Si obviamos su excesiva duración y una dudosa elección de singles en la que vocalistas del tipo Chris Martin intentaban fusionar a la ligera pop-rock y hip-hop, el resto de “The Cool” era otra excelente proposición del antiguo protegido de Kanye West.

1-JEAN GRAE-Jeanious

Despite sharing trendy producer -9th Wonder- with a recovered Erykah Badu, Jean Grae hasn’t been too lucky: fighting during months for her excellent “Jeanious” to see the light of day, after a leak of the album’s half finished tapes online stopped the process, she nearly gave up; but decided to advertise her MC and vocal services for $800 per 16 bars in craiglist instead. Quite a lesson in perseverance.

A pesar de compartir productor -9th Wonder- con la recuperada Erykah Badu, Jean Grae no ha tenido mucha suerte: tras luchar durante meses para que su excelente “Jeanius” viera la luz del día, después de que una grabación a medio completar se filtrara en Internet e interrumpiera el proceso, hizo ademán de abandonar. Pero terminó el año ofreciendo sus servicios como compositora en Craglist a 800 dolares por cada 16 barras. Toda una lección de perseverancia.