REVIEW 2008: HONORARY MENTIONS – 10 NOISE MAKERS



HARVEY MILK-A Maelstrom Of Bad Decisions

Hard sounds kept their unstoppable comeback. Since Mastodon performed first aid to the genre, metal and all its variations have been gathering new followers. Meanwhile, garage rock’s classic tradition, carried its global expansion like dynamite exploding from the American indie label In The Red ; and punks, next to other guitar distortion specialists, claimed their original strength reinstalled, after years of sponsored debilitation into the mainstream.

Los sonidos duros seguían su imparable proceso de vuelta. Desde que Mastodon le hiciera los primeros auxilios, el metal en sus múltiples vertientes sigue cosechando nuevos acólitos. Mientras tanto; el tradicional rock garajero desde el sello americano In The red se expandía como la pólvora por todo el mundo y los punks junto a otros especialistas en distorsión guitarrera volvían a reclamar su fuerza original, tras años de reblandecimiento esponsorizado.
10-HARVEY MILK-Life..The Best Game In Town

Portland, Oregon used to be synonymous of alternative rock thanks to prodigal sons R.E.M.; but could soon be reconsidered as the cradle of the metal renaissance after other locals, Harvey Milk, have released the most acclaimed record of the genre in years.

Portland, Oregon solía ser sinónimo de rock alternativo gracias a sus hijos predilectos R.E.M.; pero pronto podría reconsiderarse como la cuna del renacimiento metalero desde que otros residentes, Harvey Milk, han publicado el disco mas aclamado en años dentro del malogrado género.

9-ROLO TOMASSI-Hysterics

The Sheffield band described by some as Nintendo Metal didn’t get to wholly capture on their debut all the incendiary intensity of their live appearances; in which the deceptively angelical lead singer, Eva Spence, releases her, as impressive as histrionic, raging screams. They won’t go unnoticed.

El debut de la banda de Sheffield, a quien alguien bautizaba como Nintendo Metal, no capturaba en su totalidad la incendiaria intensidad de sus apariciones en directo, que sorprenden desde el momento que su engañosamente angelical solista, Eva Spence, lanza sus tan impresionantes como histriónicos gritos de rabia. Darán que hablar.

8-HIGH ON FIRE-Death Is The Communion

The Oakland trio cimented their reputation as one of the most potent acts in today’s heavy metal with their fourth studio album.

El trio de Oakland cimentaba su reputación como una de las bandas más potentes del heavy metal contemporaneo con su cuarto disco de estudio.

7-WAVVES-Wavves

Originally release on tape, one cannot be any more lo-fi or capture better the true punk sprit, the distortions of Nathan Williams have provoked a landslide of comparisons with other explorers of guitar fuzzes and reverbs such as Times New Viking or No Age. Their first official offering arrives next February and expectations are skyrocketing.

Editado originalmente en cassette, no se puede ser mas lo-fi, ni capturar mejor el espiritu del punk. Las distorsiones de Nathan Williams han conseguido una avalancha de comparaciones con otros exploradores de la reverberación guitarrera como Times New Viking y No Age. Su primer album propiamente oficial se publicará en Febrero y la expectación anda por los cielos.

6-MARNIE STERN

Halfway between the technique of Eddie Van Halen and other monsters of rock and the noise experimentation of Sonic Youth’s disciples, this virtuoso guitar chick continued to amaze everyone with her second album; not a major departure from her debut, but one that served to reaffirm her accomplishments.

A medio camino entre la técnica de un Eddie Van Halen u otros monstruos del rock y la experimentación de los discípulos de sonic youth, esta virtuosa de la guitarra eléctrica continuaba asombrado a propios y extraños con su segundo trabajo; que no se alejaba mucho de su debut, pero servía para reafirmar sus logros.

5-PARTS & LABOR-Receivers

Shades of Hüsker Dü; Wire & Fugazi kept on flying over the four-piece from Brooklyn, but somehow in “Receivers”, they streamlined their character while adding new members and achieved what few other experienced acts have this year, their best work to date.

Las sombras de Hüsker Dü; Wire y Fugazi seguían planeando sobre el cuarteto de Brooklyn, pero de algún modo en “Receiver”, añadían miembros y perfilaban su personalidad consiguiendo, eso que pocas bandas con experiencia han conseguido este año, su mejor trabajo hasta la fecha.

4-BLACK MOUNTAIN-In The Future

Canadians Black Mountain went further down the path of the seventies, getting even more progressive and mystical. “Tyrants”, the pivotal piece in their sophomore effort measured their ambitions, with Amber Webber doing the best Grace Slick impersonation ever. The rest of it didn’t quite reach the highlights of their debut.


Los Canadienses Black Mountain bajaron más al fondo de los setenta, resultando mas progresivos y místicos que nunca. “Tyrants” la pieza central en su segundo esfuerzo medía sus ambiciones, con Amber Webber realizando la mejor imitación que hemos escuchado nunca de Grace Slick. El resto no llegaba a los momentos álgidos de su debut.

3-TITUS ANDRONICUS-The Airing Of Grievance

Punk was revalidated again as a movement by a series of bands that didn’t look like they were part of a high street chain promotion anymore. Among them, these Shakespearian in name, coming from New Jersey, after an initial push courtesy of Pitchfork, began agitating the media and the audiences.

El punk volvia a ser revalidado como movimiento por una serie de bandas que ya no parecian sacadas de una promocion de seccion joven en grandes almacenes. De entre ellas, estos Shakespeareanos en nombre, procedentes de New Jersey tras un empujón inicial cortesía de Pitchfork comenzaban a agitar medios y audiencias.

2-ABE VIGODA-Skeleton

Among the most hyped up of the new talents; they made popular the concept of tropical punk and their buzz grew and grew, finishing the year with Diplo himself knocking at their door to persuade them to join one of his eclectic tours.

Entre los mas promocionados de los nuevos valores, popularizaban el punk tropical y la novedad creció y creció, acabando el año con el mismo Diplo llamando a su puerta para incluirles en uno de sus eclécticos tours.

1-PONYTAIL-Ice Cream Spiritual

Abrasive yet playful; arty yet guitar-led; irritatingly anarchic the Baltimore act sophomore record couldn’t easily be circumscribed to pre-determined styles. Each of its tracks explored in free form dozens of possibilities, generating an equal number of reactions in the listener.

Abrasivo pero juguetón; arty pero guitarrero; irritantemente anárquico el segundo disco de los de Baltimore no se circunscribía fácilmente en estilos pre-determinados. Cada uno de sus temas exploraba en forma libre decenas de posibilidades, provocando igual número de reacciones en quien lo escucha.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,