REVIEW 2008: HONORARY MENTIONS – 10 NEAR RETURNS TO FORM



LAMBCHOP-Slipped Dissolved And Loosed

“Their best record for a decade” (sometimes stretched up to two) was one of the most repeated mottos by musical reviewers this year, showing the huge number of veteran glories, mostly from the nineties and the eighties, that polished their decaying careers once again, pushed in many cases by the live circuit’s good health and growing demand for established names. None of the following Academy’s heroes from the past gave their best shot in 2008, but at least they generated welcome signs of creative recovery.

“Su mejor disco en una década” (a veces se estiraba hasta dos) se ha convertido en una de las cantinelas más repetidas durante el año por la crítica musical para constatar la cantidad de veteranas glorias, mayormente de los noventa y ochenta, que volvían a dar lustre a sus decaídas carreras, motivados en muchos casos por el empuje que la buena salud de los circuitos del directo y su creciente demanda de músicos consagrados proporcionaba. Ninguno de los siguientes héroes del pasado de la Academia nos obsequió con su mejor esfuerzo, pero todos ofrecían señales inequívocas de recuperación creativa.
10-LAMBCHOP-Oh (Ohio)

Since their melting between the sounds of Americana and classic soul earned them the album of the year Rober Award for “Nixon”, Kurt Wagner and friends had never got over mere B- efforts, generating a progressive feeling of boring continuity. “Oh(Ohio)” from its simplicity, got us back in the mood to follow their steps once more.


Desde que su fusión de la instrumentación típica de la Americana con la del soul clásico les hiciera ganar el Rober al disco del año por “Nixon”, la banda de Kart Wagner y sus amigos no habían vuelto a pasar del aprobado alto, generando un progesivo sentimiento de aburrida continuidad. “Oh (Ohio)” desde su sencillez, nos ponía al menos en alerta para volver a seguirles la pista.

9-BOB MOULD-District Line

Bob Mould looked like he had completely left behind all his ghosts and learnt to enjoy his solo work, for the first time sounded natural instead of forced to repeat former achievements. “District Line” was far from wonderful, but made us happy to see someone who used to sublimate his personal dramas with such amazing results, finding his vital balance at last.

Bob Mould parecía haber dejado atras por completo todos sus fantasmas personales y haber aprendido a disfrutar de su trabajo en solitario, que por primera vez sonaba natural, en lugar de forzado a repetir sus gestas pasadas. “District Line” no era una maravilla, pero nos alegra ver a alguien que supo sublimar sus dramas con tanto acierto, alcanzando su necesario equilibrio vital.

8-GRACE JONES-Hurricane

After nearly two decades away, bets were taken about the chances of Grace Jones still knowing how to surround herself with the right collaborators, coming back to her privileged avant-garde position. A first single that resembled a Massive Attack outtake nearly convinced us she wouldn’t, but “Hurricane” had much better moments and at least it served as a good alibi to rescue her for the stage, where her unbeatable presence triumphed once again.

Después de casi dos décadas de ausencia, se admitían apuestas sobre si Grace Jones sabría rodearse de los colaboradores necesarios para retornar a su privilegiada posición de artista de vanguardia. Un primer single que sonaba a descarte de Massive Attack casi nos convence de que no. Pero “Hurricane” contenía mejores momentos y resultaba al menos una digna coartada para rescatarla en los escenarios, donde su inigualable presencia arrasaba de nuevo.

7-R.E.M-Accelerate

Hailed as a return to their form circa “Monster”, it was hard to get too excited about “Accelerate”, the former was the exact point where their way down began and by then the now trio from Athens they were already giving signs of creative fatigue. The new record was competent enough and again served to promote a tour around big arenas. If they have learnt the lesson, in the next one they may even go back to the levels of “Automatic for the People”

Aclamado como un regreso a la buena forma de la que disfrutaban en tiempos de “Monster”, era difícil excitarse demasiado con la llegada de “Acelérate”, siendo el primero justo el momento en el que su carrera comenzó a dar señales de fatiga creativa. El disco era lo suficientemente competente y de nuevo sirvió para promover un gran tour por estadios internacionales. Si han aprendido la lección, en el próximo podrían incluso volver a los niveles de “Automatic for the “People”

6-STEREOLAB-Chemical Chords

We gave them for lost in the quicksand of post-post rock and free jazz flirts, but “Chemical Chords” reignited the hope for reconciliation with their space age pop tones and revealed itself as their most accessible work since “Emperor Tomato Ketchup”

Los dábamos por perdidos en las arenas movedizas del post-post rock y los flirteos con el jazz, pero “Chemical Chords” hacía brotar la esperanza de un reencuentro con sus tonos más space age pop y se imponía como su trabajo más asequible desde “Emperor Tomato Ketchup.”

5-DAVID BYRNE & BRIAN ENO-Everything That Happens Will Happen Today

27 years after their influential first collaboration in “My Life in the Bush of Ghost” saw the light; these two legends went back together for an album that, without being as relevant, was equally received with desperate positivity. They did a Radiohead, showing to the world that at least in the commercial area, they had not lost touch with the times.

27 años después de que su influyente primera colaboración juntos en “My Life In The Bush Of Ghosts” viera la luz, las dos leyendas se volvían a reunir en un álbum que, sin ser tan relevante, si tuvo una acogida desesperadamente positiva. Siguieron el modelo de auto-publicación a lo Radiohead , mostrando al mundo que al menos en el ámbito comercial no habían perdido el pulso de los tiempos.

4-THE GUTTER TWINS-Saturnalia

Greg Dulli joined forces with the most gregarious man in Today’s rock world, Mark Lanegan, for a new take on the spirit of his adored Afghan Whigs and the emotional load who made him a star during the grunge days. The Gutter Twins injected a much needed energy shot to his career.

Greg Dulli se juntaba con el hombre más gregario del rock actual, Mark Lanegan, para retomar en parte el espíritu de los adorados Afghan Whigs y la carga emocional que le convirtió a en estrella en tiempos del grunge. The Gutter Twins inyectaban una muy necesitada inyección de energía en su carrera.

3-LEILA-Blood, Looms & Glooms

The ever so enigmatic Leila Arab, after nearly a decade of silence, tried to recover the mistery of her innovative electronica, which at the end of the nineties had placed her among the cutting-edge musicians of the moment. With “Bloom, Looms & Gloom” she nearly got it back.

La siempre enigmática Leila Arab, tras casi una década de silencio, intentaba recuperar el misterio de su innovadora electrónica, que a finales de los noventa le había situado en la cúspide de los músicos más innovadores del momento. Con “Blood, Looms & Glooms” casi lo conseguía.

2-THE MAGNETIC FIELDS-Distortion

When his masterpiece “69 Love Songs” got acclaim from every corner of the planet, Stephen Merrit began losing his way a bit, embracing diversity in such unusual places as oriental opera or children stories, while facing the difficulty of matching his former song writing peak. “Distortion” meant a welcomed return to conventional indie-pop, where Merritt normally thrives.

Cuando su obra maestra “69 Love Songs” fué alabada desde todos los rincones del planeta, Stephen Merritt comenzó a perder un poco el rumbo, zigzagueando por caminos tan diversos como la opera oriental o los cuentos infantiles, ante la imposibilidad de repetir la misma gesta. “Distortion” significó un regreso al indie-pop convencional en el que Merritt habitualmente deslumbra.

1-THE BREEDERS-Mountain Battles

A six year hiatus since “Title TK” enabled a hopeful reunion tour by the Pixies and several sibling rivalries, the Deals came back with Steve Albini and taught some lessons on sobriety (“Mountain Battles” was only 36 minutes long) and good taste. The burden of age could be gathered from its slower pace, but their eager fans celebrated the return with no complaints.

Un hiato de seis años desde “Title TK”, que dieron cabida a una esperanzadora recuperación de los Pixies para los escenarios y varias rabietas entre hermanas, las Deal volvían con Steve Albini a dar lecciones de sobriedad (“Mountain Battles” duraba solo 36 minutos) y buen gusto. El peso de la edad se podía leer en su tono más reposado, pero sus ávidos fan celebraron el regreso sin rechistar.

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