REVIEW 2008: HONORARY MENTIONS – 10 IN THE CHARTS


FLIGHT OF THE CONCHORDS-Faux Da Fa Fa

As mentioned in this review’s introduction, the prevailing flavor of most records released this year, no matter what genre, was one of unfulfilled promise. That does not mean the year was short of good efforts; on the contrary, it was packed with them, but it truly lacked of great ones. According to this, we’ve reduced our traditional Top 100 to half its size. But beforehand, we would also like to present a new and overcrowded “Honorary Mentions” section, divided by styles and acknowledging the 101 records that didn’t quite reached the required stature to count among our favorites; beginning with the ones that invaded our hit parades.
Shameless pseudo-alternative bands; reality TV idols and all sorts of cute-looking, plastic puppets on a string populated the charts; widening the gap between the mainstream and the musical areas where creativity and challenge were still existing. A small number of, in some cases arguable, exceptions are worth mentioning.

Como ya mencionamos en la introducción de este repaso, el sabor predominante en muchos discos publicados este año, es el de promesa incumplida. Esto no significa que el año se quedase corto de trabajos dignos; por el contrario, estuvo cargado de ellos. Sin embargo, los realmente excelentes brillaron por su ausencia; consecuentemente, hemos encogido a mitad de tamaño nuestro tradicional Top 100. Como aperitivo, nos gustaría también hacernos eco de 101 álbumes que no estuvieron a la altura necesaria para contar entre nuestros favoritos, en una nueva y sobrecargada sección de “Menciones Honoríficas.” comenzando por aquellos que invadieron nuestras listas de éxitos.
Desvergonzadas bandas pseudo-alternativas; Ídolos de reality TV y títeres varios con buena fachada poblaron los charts; aumentando la distancia existente entre los medios convencionales y las áreas musicales en las que la creatividad y el riesgo aún existen. Las siguientes, y en algunos casos debatibles, excepciones fuero dignas de mención.

10-FLIGHT OF THE CONCHORDS-Flight Of The Conchords

The misadventures of two kiwi musicians in New York looking for their lucky break not only became the cult TV sensation of the year, but their comedy songs, notoriously funny parodies of many of the current rock stereotypes, also reached the top of the charts. The second season is about to begin, and its first chapter can be watched online now. Don’t miss it.

Las desventuras de dos músicos de Nueva Zelanda en Nueva York, buscando su salto a la fama no solo se convirtieron en la sensación televisiva de culto, sino que sus cómicos números musicales y divertidas parodias de los estereotipos del rock actual alcanzaban también la cima de las listas de éxito. La segunda temporada comienza con el año nuevo y su primer episodio ya se puede ver online. No te la pierdas.

9-LADY GAGA-The Fame

Italian-New Yorker whose claim to fame has finally materialized, after “Just Dance” became one of the sleeper hits of the year. At her worse, she sound like an electroclash version of Anastacia, but her debut album was surprisingly full of potential hits.

La Italo-neoyorquina cuyo salto a la fama finalmente se materializó, cuando “Just Dance” paulatinamente se convertía en uno de los pelotazos más sonoros del fin de año. En sus peores momentos sonaba como una versión electroclash de Anastacia, pero su debut estaba sorprendentemente plagado de hits.

8-BRITNEY SPEARS-Circus

It was good to see Britney back, recovered from tabloid hell, even when “Circus” wasn’t half as accomplished as her former career peak, the premonitory titled “Blackout”. “Womanizer” and “Circus”, though, will easily join her ever growing list of pop classics.

Nos alegramos de ver a Britney de vuelta, recuperada de los infiernos de la prensa sensacionalista, e incluso cuando “Circus” no llegaba ni de lejos a la altura de su momento álgido, el anterior álbum premonitoriamente titulado “Blackout”; “Womanizer” y “Circus” pasarán a engrosar su creciente lista de clásicos pop.

7-MADONNA-Hard Candy

Even when her way down has long started, Madonna still keeps holding on and refuses to give up. In “Hard Candy” the mature star wasn’t creating trends anymore, she just followed existing ones, helped by the cream of today’s producers (Timbaland, Pharrell) and collaborators (Justin Timberlake; Kanye West). None of its tracks was a scorcher, but the whole album was marginally better than her former and rather disastrous return to disco.

Inexorablemente en su cuesta abajo, Madonna sigue resistiéndose a abandonar. En “Hard Candy”, la madura estrella ya no creaba modas, sino que se limitaba a seguir las existentes, contando con la crema de productores (Timbaland, Pharrell) y colaboradores (Justin Timberlake;Kanye West) del momento. Ninguno de sus temas mataba, pero en su totalidad era marginalmente mejor que su anterior y desastroso retorno a la disco music.

6-KINGS OF LEON-Only By The Night.

As over-rated in Europe as they are nearly ignored in their native USA, the British press welcomed Kings of Leon to join the big stadium league and saluted “Only by the night” as their confirmation as a band. The album, though, was hardly the masterpiece everybody wanted to see on it.

Tan sobrevalorados en Europa, como casi ignorados en su América natal; la prensa Británica les daba la bienvenida a la liga de artistas de grandes estadios y aclamaba “Only by the night” como su confirmación. El album, sin embargo, dista mucho de ser la obra maestra que muchos quisieron ver.

5-GLASVEGAS-Glasvegas

Epic, emotional and fronted by a singer with the best classic rock n roll crooner voice we have heard in a long time. It has been one of the top UK sellers. Compared by many with Manic Street Preaches in ambition and grandeur, their songs’ selection offers still room for improvement.

Epicos, emocionales y con un cantante dotado con la mejor voz de crooner del rock clasico que hemos escuchado en mucho tiempo. Uno de los grandes vendedores del año en Inglaterra, muchos les comparan con Manic Street Preachers en ambición y grandilocuencia. Aun tienen que mejorar su selección de canciones.

4-DUFFY-Rockferry

The success story of the year; What Amy Winehouse did with classic R’n’B, Duffy applied to sixties’ blue eyed soul, dragging comparisons with Dusty Springfield in the process. “Rockferry” was initially overlooked as bland and derivative, but after a year and more than four hits taken out of it; a second chance unveiled a solid collection of classic songwriting, far superior to any of her competitors’.

La mayor historia de éxito en el 2008: Lo que Amy Winehouse hizo con el R’n’ b clásico, Duffy lo aplicaba al soul de ojos azules sesentero. “Rockferry” era descartado al principio como blando y derivativo, pero después de un año y cuatro singles extraídos, una segunda oportunidad desvelaba una colección sólida de clásicas composiciones, muy superior a la de cualquiera de sus competidoras.

3-SIGUR ROS-Med Sud I Eyrum Vid Spilum Endalaust.

The most universal Icelanders, Björk permitting, got naked,left their pompous load behind and, taking influences from the many followers of Animal Collective’s current vein of psycho-folk, released their lighter and most manageable record to date. At least one of its halves could proudly stand among their major achievements; the other one, though, didn’t reach the same heights, and somehow devalued the final opus. Even so, after their baroque former work was used as the background for many televised events, and we feared of their next logical step could be landing in Hollywood and replacing Enya to write the soundtrack for any future Tolkien adaptation; this unexpected twist made us deep-breathe with relief.

Los islandeses más universales después de Björk, se desnudaban y aligeraban su carga pomposa e, influidos entre otros por la experimentación psycho-folk de Animal Collective y sus secuaces, lanzaban su disco más pop y llevadero. Al menos una mitad podría contarse entre sus mayores logros; la otra, sin embargo, no estuvo a la altura y lastraba el resultado final. Aún así, después de que su barroco trabajo anterior sirviera de fondo a grandilocuentes retransmisiones televisivas y nos hiciera temer que su paso siguiente sería en Hollywood, sustituyendo a Enya en la banda sonora de alguna próxima adaptación de Tolkien, este agradable giro nos hacia respirar con alivio.

2-MGMT-Oracular Spectacular

This year a couple of good singles were enough to take you to the highest ranks of the pop pantheon. An arty and colorful image; a go at imitating Prince; being located in Brooklyn and helped on production duties by the eternal Dave Fridmann, recreating his former glory moments, could also be of help. MGMT backed their unstoppable rising with such weak base and it worked perfectly well.

Este año bastaban un par de Buenos singles para conseguir llegar a lo mas alto del panteón del pop. Tener imagen de gurriato arty; imitar a Prince; venir de Brooklyn y contar con una producción del sempiterno Dave Fridmann, recreando sus momentos de gloria pasada también ayudaba. MGMT han apoyado su imparable ascenso en esta base tan endeble y ha funcionado a las mil maravillas.

1-THE LAST SHADOW PUPPETS-The Age Of The Understatement

Alex Turner took a gap year from the Arctic Monkeys and next to his mate Miles Kane from The Rascals, they went and explore the best British music from the 70s and 60s; covering Bowie, Scott Walker and even Billy Fury and being helped by Owen Pallet, strings arranger in Arcade Fire, and the London Metropolitan Orchestra. They put together an album, maybe uneven, but including some of the best crafted pop songs of the year.

Alex Turner se cogió un año sabático, lejos de los Artic Monkeys, y junto con su colega Miles Kane de The Rascals se pusieron a explorar la mejor música británica de los 60 y 70; versioneaban a Bowie, Scott Walter y Billy Fury y ayudados por Owen Pallet, arreglista de cuerdas en Arcade Fire, y la London Metropolitan Orchesta, lanzaron un álbum que, si bien irregular, contaba con algunas de las mas logradas canciones de pop del año.