REVIEW 2008: HONORARY MENTIONS – 10 EXPERIMENTALISTS



HUSH ARBORS-Live@Rough Trade Shops

On a year dominated by the vulgar and conventional, a special attention is deserved by those few brave ones still taking the risk to explore the farthest limits of sound. The following Quixotic musical adventures didn’t go unnoticed.

En un año dominado por lo convencional y lo chabacano, merecen especial atención aquellos pocos locos que aún se arriesgan a explorar los límites sonoros más lejanos. Las siguientes Quijotescas aventuras musicales no nos pasaron desapercibidas.
10-HUSH ARBORS-Hush Arbors

From Thurston Moore’s freak folk specialist label, Keith Wood, the prolific musician from Virginia saw how his small circle of followers grew and grew thanks to the excellent critics his eponymous album collected.

Desde el sello de Thurston Moore, especializado en freak folk; Keith Wood, el prolífico músico de Virginia veía ampliarse su círculo de adeptos con la buena acogida dispensada a su epónimo último trabajo.

9-HANS JOACHIM ROEDELIUS & TIM STORY-Inlandish

Roedelius, one of the fathers of Krautrock and Kosmische, usual collaborator in Brian Eno’s ambient; benefited from the growing influence of his musical heritage by resurrecting the Harmonia project for the live stages. On record, he continued his classical side with a third collaboration next to Tim Story, full of elaborated piano instrumentals.

Roedelius, uno de los padres del Krautrock y el Kosmische, colaborador habitual en los ambientes de Brian Eno; se beneficiaba de la creciente influencia de su herencia musical y resucitaba su proyecto Harmonia para los escenarios. Continuando en disco, en su tercera colaboración con Tim Story, su faceta clásica y sus elaborados instrumentales al piano.

8-AU-Verbs

More independent talent coming from Portland, Oregon’s never ending fountains; Luke Wyland, a classically trained piano player toyed with elements of jazz, folk and ambient to create a peculiar sophomore effort confirming the good impression his debut left.

Más talento independiente procedente de las inagotables fuentes de Portland, Oregon. Luke Wyland, un expianista clasico jugueteaba con el jazz, el folk y el ambient para crear un peculiar segundo trabajo que confirmaba y ampliaba los buenos augurios de su debut.

7-THE SEA & THE CAKE-Car Alarm

The longest-lasting among the bands of the booming Chicago pop-rock scene in the mid-90s, The Sea & The Cake may not surprise anybody anymore, but the overall quality of “Car Alarm” was rewarded with the best reviews the band has collected in years.

Los mas longevos entre las bandas de la escena del pop-rock en Chicago a mediados de los noventa, The Sea and the Cake quizás ya no asombren a nadie, pero la solidez de “Car Alarm” era recompensada con las mejores críticas que han cosechado en años.

6-BORIS-Smile

The Japanese masters of drone didn’t quite match the high standards of their back catalogue, flirting dangerously with a more mainstream type of rock. On the bright side of things, they still deserve praise for changing their sound as regularly as they change their shirts, causing admiration and confusion in equal measure.

Los masters del drone japonés no estuvieron a la altura de su celebrado fondo de catálogo, cortejando peligrosamente con el rock más mainstream. En su favor, hay que notar el coraje de una banda que de un trabajo para otro cambia de sonido con la facilidad de quien cambia de camisa, provocando a partes iguales admiración y despiste.

5-BENOIT PIOULARD-Temper

More talent coming from Portland, Thomas Meluch was among the first ones taking the dust off his My Bloody Valentine; Slowdive and Seefel records on his impressive debut for Kranky. The follow-up lacked the same impact, perhaps due to the saturation of artists going to visit those same influences.

Mas talento de Portland, Thomas Meluch fué de los primeros en desempolvar su colección de discos de My Bloody Valentine; Slowdive and Seefel y nos impresionó por ello en su debut para Kranky. La continuación carecía del mismo impacto, quizás por la saturación de artistas acudiendo a visitar sus mismas influencias.

4-FENNESZ-Black Sea

The ethereal Austrian musician stroke back with new sound passages only for the initiated in “Black Sea”. Many wanted to see more accessibility, some others just got lost in its waves.

El etéreo músico austriaco volvía a la carga con nuevos pasajes en “Black Sea” sólo para iniciados. Muchos querían ver mayor accesibilidad, otros sencillamente se limitaban a perderse en su oleaje.

3-MAN MAN-Rabbit Habits

The third record from the demented Philly collective gave another lesson of post-Tom Waits cabaret rock, drinking from a range of sources as diverse as the master himself. We still prefer, though by a narrow margin, their previous “Six Demon Bag”.

El tercer disco del demente colectivo de Filadelfia daba otra lección de cabaret-rock post Tom Waits, bebiendo de un abanico de fuentes tan disperso como el del maestro. Nos seguimos quedando, aunque por pequeño margen, con su anterior “Six Demon Bag.”

2-EARTH-The Bee Made Honey In The Lion’s Skull

One of the most influential pioneers of the metal scene in Seattle and an old Kurt Cobain friend, Dylan Carlson released his band Earth’s sixth studio album, where his distinctive doom drone expanded through the fields of an atmospheric kind of blues, creating cinematic and disturbing landscapes.

Uno de los mas influyentes pioneros de la escena metal de Seattle, Dylan Carlson, antiguo amigo de Kurt Cobain, publicaba el sexto álbum de estudio de su banda Earth, donde su distintivo doom drone se extendía a través de los campos del blues más atmosférico, creando cinemáticos e inquietantes pasajes.

1-NISSENENMONDAI-Niji/Tori EPs

Like a tribute band to noise and krautrock, this three-piece of tiny Japanese left us speechless by their colossal live walls of sound, the most strikingly innovative since the best days of Mogwai. Their first international release was a compilation of two previous EP’s, where they winked at popular culture (“Pop Group”) and saluted their musical mentors (“Sonic Youth”).

Como si de un tributo al krautrock y al ruido se tratase, esta banda de tres diminutas japonesas nos dejaban sin habla con sus colosales murallas de sonido en directo; las mas asombrosamente innovadoras desde los mejores tiempos de Mogwai. Su primer lanzamiento para los mercados internacionales compilaba dos previos EPs, donde lo mismo hacían guiños a la cultura popular (“Pop Group”), que homenajeaban a sus mentores (“Sonic Youth”).

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