REVIEW 2008: HONORARY MENTIONS – 10 ELECTRONICA & DANCE



MICHNA-Triple Chrome Dipper

There was not much joy in the electronica world during 2008, a year of consolidation of the emerging styles from former seasons. Dubstep reined supreme, next to DFA’s productions and flirts with Balearic house among trendsetters; whereas electro and all its derivatives dominated the dance floors.

La electrónica tampoco daba grandes alegrías en el 2008, siendo este un año de consolidación de los estilos emergentes en temporadas pasadas. El dubstep reinó supremo, junto a las producciones de DFA y los flirteos con el house Balear entre los creadores de tendencias; mientras las pistas de baile continuaban con el predominio del electro en todas sus variaciones.
10-MICHNA-Magic Monday

Early Diplo collaborator, established NY DJ and one of the producers on the Bonde De Role album, finally collated the influence living the scenes of Miami and the big apple on a promising debut album that merged the latest trends of hip-hop and electronica

Uno de los primeros colaboradores de Diplo, establecido DJ neoyorquino cuyo sello se dejó ver entre los productores del álbum de Bonde De Rolee, finalmente recogía la influencia de vivir las escenas de Miami y la gran manzana en un prometedor debut donde se daban cita las últimas tendencias del hip-hop y la electrónica.

9-PETER BRODECRICK-Home

Stretching a bit the definition of electronica, we include here the former collaborator in orchestral task of the exquisite danes Efterklang and M. Ward. This Oregon multi-instrumentalist launched a dreamy record, full of harps and angelic vocal arrangements wrapping the concept of the search for a home.

Estirando un tanto la definición de electrónica, podríamos incluir aquí al antiguo colaborador en tareas orquestales de los exquisitos daneses Efterklang y M. Ward. El instrumentalista de Oregón lanzaba un disco lleno de ensoñaciónes, harpas y arreglos vocales bajo el concepto de la búsqueda de hogar.

8-NEON NEON-Stainless Style

The collaboration between Gruff Rhys and Boom bip, full of guest stars –Spank Rock; Cate Le Bon- materialized a series of cheeky winks to 80’s techno-pop. We still prefer other sides of the eclectic super furry animal, but international reviewers still highlight everything he does as one of their holy cows.

La colaboración entre Gruff Rhys y Boom Bip, llena de invitados de lujo –Spank Rock, Cate Le Bon- se materializaba en una serie de traviesos guiños al techno-pop de los ochenta; nosotros preferimos otras facetas del ecléctico Super furry Animal, pero la crítica mundial seguía ensalzándolo como a otra de sus vacas sagradas.

7-BENGA-Diary Of An Afro Warrior

With the hook of its lead track “Night” being one of the most ubiquitous of the year, Benga followed the trail of Burial and established himself as dubstep’s second star. His debut didn’t fully justified the hype, but rose our expectations for his future deliveries.

Con el soniquete de su tema central “Night” siendo uno de los más ubiquitos del año, Benga seguía la estela de Burial, confirmándose como la segunda estrella del dubstep. Su debut no justificaba del todo el hype, pero nos dejaba con buenas expectativas para sus próximas entregas.

6-AIR FRANCE-No Way Down

After Studio and their shimmering mixes, Sweden’s love for the Balearic Islands showed up again with Air France’s lazy, chilled beats. As with the former, their first two EP’s were quickly compiled into an improvised sort of first album, generating waves of enthusiasm.

Después de los deslumbrantes remixes de Studio, el amor de Suecia por las Baleares se mostraba de Nuevo en los ritmos reposados y veraniegos de Air France. Como ya pasara con los primeros, sus dos EPs fueron rápidamente recopilados en una especie de primer larga duración que generó olas de entusiasmo.

5-DISJOKKE-Staying In

More examples of the good health leftfield music enjoys in Sweden. Joachim Dyrdahl stepped up from being one of the most requested remixers to release his debut, in which he followed the electro- melodic tradition of other Scandinavian bands like Royksopp.

Más ejemplos del saludable estado en que se encuentra la música de vanguardia en Suecia. Joachim Dyrdahl saltó de ser uno de los remixers más requeridos a publicar su debut, en el que continúa la tradición electro-melódica de otras bandas escandinavas como Royksopp.

4-RATATAT-LP3

After seemingly look like they were a product of merging late Air’s electro-prog with Daft-Punk metal influences in “Aerodynamic”, in their third opus Ratatat produced some of their most notable moments, right when the blogosphere began turning its back on them.

Tras parecer haber salido de la fusión electrónica y prog de los últimos Air con el metal de Daft Punk en “Aerodynamic”, en su tercer álbum Ratatat presentaban alguno de sus momentos más notables, justo cuando la blogosfera comenzaba a darles la espalda.

3-LADYTRON-Velocifero

Signed by an American label and adding a light twist towards Goth to their impeccable electropop, Ladytron may have not reached the level of past glories, but kept the interest of a veteran band that still got cards to play

Fichados por un sello Americano y añadiendo un ligero giro hacia lo gótico a su impecable electropop, Ladytron quizás no alcanzaban el nivel de pasadas glorias, pero mantenían el interés de banda veterana a la que aún le quedan cartas por jugar.

2-DAVID HOLMES-Holy Pictures

Leaving his profitable soundtrack making business on hold, David Holmes returned with his most personal work to date; swimming in the trendy waters of shoegazing to revisit his family and birthplace -Belfast- memories on a nostalgic-tinged, often gorgeous record.

Dejando temporalmente de lado su lucrativo negocio componiendo bandas sonoras, David Holmes volvía con su trabajo más personal hasta la fecha; nadando en las populares fuentes del shoegazing para revisitar recuerdos de familia y Belfast, su lugar de nacimiento, en un hermoso disco, embebido de nostalgia.

1-LINDSTRØM-Where You Go, I Go Too

Arguably the best representative of Swedish Electronica’s current hegemony, Lindstrøm took his space disco, previously spiked over several 12” and compilations, and created a whole full length, made by only three expansive pieces that elevated his findings to the stratosphere.

Posiblemente el mejor representante en la actual hegemonía de la electrónica Sueca, Lindstrøm llevaba su disco espacial, anteriormente espolvoreado entre varios maxis y recopilaciones, a un larga duración que contenía solo tres expansivas piezas elevando sus hallazgos a la estratosfera.

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,