REVIEW 2008: TOP 50 ALBUMS (50-26)



And last but not least, the countdown of our favorite albums from 2008 begins. Every selected record with links to as many relevant audiovisual material as we could gather, including many albums in full. The chosen ones after the jump.

Y como colofón, la cuenta atras de nuestros albums favoritos del 2008. Cada album escogido viene acompañado por el mayor numero de enlaces a su material audiovisual relevante que hemos podido encontrar. En muchos casos, incluimos el disco en su totalidad. Los elegidos, tras el salto.


50 – CLOETTA PARIS – SECRET EYES
(***full album***) (youtube) (myspace)

The best album from italo-disco’s renaissance, didn’t come from Milano, nor was released by any of the labels fuelling it; arrived from Stockholm, instead, and sadly didn’t trespass the boundaries of Sweden. Girl-boy duo Cloetta Paris, whose name sounds like a tribute to the father of “La Dolce Vita”, one of the genre’s classic one hit wonders, learned by heart all the tricks and imitated them with Nordic precision. The Lolita vocals and naïve keyboard arrangements rounded the charm of our favorite guilty pleasure this year.


El mejor álbum del reciente resurgimiento del italo-disco no provenía de Milan, ni lo lanzaba ninguno de los sellos que lo han propiciado. En su lugar, llegaba de Estocolmo y tristemente no lograba traspasar su frontera nacional. El dúo chico-chica Cloetta Paris, cuyo nombre parece un homenaje al padre de la “Dolce Vita”, uno de los mayores one hit wonders del género, se aprendieron de memoria todos sus trucos y los imitaron al dedillo con precisión nordica. La voz de Lolita de su cantante y sus naifs arreglos de sintetizadores redondeaban el encanto de nuestro “pecadillo” favorito del año.


=50 – SPIRITUALIZED – SONGS IN A&E
(***full album***) (youtube) (myspace)

Jason Pierce’s recovery album, in both figurative –a part of its songs was based, once again, in the scarring of the wounds from a broken relationship and the excesses incurred after its ending- and literal way –the singer suffered from a nearly fatal case of pneumonia during the recording- brought back an emotional and inspired Spiritualized, having learnt how to deal with life’s existential storms. His Electric Mainline became Acoustic, among peaceful string and orchestral arrangements and gospel vocals. Many bands promised a return to form, Spiritualized delivered one by ceasing to float in space and finally put the feet on the ground.

El álbum de recuperación de Jason Pierce tanto en sentido figurado – parte de la inspiración detrás de sus canciones se basa, de nuevo, en la cicatrización de las heridas por una relación rota y los excesos incurridos tras su fin- como literal – a mitad de su grabación sufrió una neumonía casi mortal-; nos devolvía a unos Spiritualized emocionales e inspirados, habiendo aprendido a capear los diversos temporales existenciales. Su Electric Mainline se volvió acústica, entre reposados arreglos de cuerda; orquesta y vocalistas de gospel. Muchas bandas prometían un retorno a su buena forma; Pierce lo lograba, dejando de flotar en el espacio para poner al fin los pies en la tierra.


49 – HOT CHIP – MADE IN THE DARK
(***full album***) (youtube) (myspace)

Despite being part of the cognoscenti, setting the tone of today’s most advanced pop sounds; after the success of “The Warning” their global domination plans didn’t quite work, proving that Hot Chip are rather an excellent singles band than a full-lengths one.
The virtues of “Made In The Dark”, an exhilarating ambition and the creativity of their electronic melting pot, became defects after listening to its first tracks, turning their third opus into an messy and unfocused effort. When they hit jackpot, though, they still had no rival.

A pesar de que figuran entre la elite de “cognoscenti” que marca la pauta del sonido del pop actual, sus planes de dominio global tras el éxito de “The Warning” no funcionaron; demostrando que Hot Chip son más una banda de, excelentes, singles que de trabajos completos. Las virtudes de “Made In The Dark”, su vigorosa ambición y la creatividad de su crisol de ideas, se transformaban a lo largo de sus cortes en defectos, convirtiendo al tercer trabajo de los británicos en un modelo de dispersión e irregularidad. Cuando acertaban, eso sí, seguían sin tener rival.


48 – FRIENDLY FIRES – FRIENDLY FIRES
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Like if they were trying to compile the music trends in the UK for the last five years; from angular rock to nu-rave, and take them to their next logical step, where DFA disco, Duran Duran and a new batch of young electro remixers were waiting for them with open arms. The debut from the trio from St. Alban’s became one of the most celebrated across the land of the Queen.

Como si quisieran recopilar las tendencias de los últimos cinco años en el Reino Unido, del rock angular de Franz Ferdinand al nu-rave, y llevarlas hasta su siguiente paso lógico donde el disco de DFA, Duran Duran y remezcladores electro de nuevo cuño les estaban esperando para darles la bienvenida. El debut del trío de St. Alban’s se convirtió en uno de los mas celebrados por tierras de la Reina.


47 – CRYSTAL STILTS – ALIGHT OF NIGHT
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If the Reid brothers had any children and they were allowed to play with their touring gear, its more than likely they would sound like this. However, Crystal Stilts are not just a tribute band. Her debut joins in the noble wall of sound applied to sweet melodies tradition, kept alive from Phil Spector’s golden era, through Velvet Underground, up to our days.

Si los hermanos Reid hubieran tenido hijos y les hubieran dejado jugar con sus trastos musicales, seguramente sonarían así. Pero Crystal Stilts no son solo una banda tributo. Su disco de debut continuaba la noble tradición de muralla de sonido aplicada a melodías dulces, mantenida desde los mejores tiempos de Phil Spector, pasando por la Velvet Underground, hasta nuestros días.


46 – FLYING LOTUS – LOS ANGELES
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One of the most inventive and original electronica records released in a long time; like DJ Shadow did over a decade before, Steven Ellison, the grand-niece of Alice Coltrane, gathered hip-hop beats; got them blurred and messed up, building up hypnotic, tense and vibrating soundscapes, like an imaginary soundtrack to the sleazy decadence of urban life in the new millenium.

Uno de los más inventivos y originales discos de electrónica publicados en mucho tiempo; como DJ Shadow hiciera más de una década atrás, Steven Ellison, el tataranieto de Alice Coltrane, recolectaba ritmos del hip-hop; emborronándolos para producir tensos, hipnóticos y vibrantes pasajes de sonido, como si intentara poner una banda sonora imaginaria a la sórdida decadencia de la vida urbana en el nuevo milenio.


45 – ATLAS SOUND – LET THE BLIND LEAD THOSE WHO CAN SEE BUT CANNOT FEEL
(***full album***) (youtube) (myspace)

Brandon Cox’s impressive hyperactivity, for whose output he had to find different monikers, didn’t demean the quality of his offerings. He began the year with his solo project Atlas Sound, walking the same shoegazing avenues than he also explores in Deerhunter. His album was so good that not even the arrival of the mother band’s new effort could make us forget about it.

La impresionante hiperactividad de Brandox Cox, para cuya producción tuvo que buscar diferentes nombres, no hacía menguar la calidad de lo ofrecido. Comenzó el año con Atlas Sound, su proyecto en solitario, recorriendo las mismas avenidas de shoegazing que exploraba también con Deerhunter. El disco era tan bueno que ni la llegada de un nuevo esfuerzo de la banda nodriza pudo quitárnoslo de la cabeza.


44 – TIMES NEW VIKING – RIP IT OFF
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The new kings of fuzz and distortion kept on expanding their fanatic circle with a record far more compact than its predecessors, without losing for a moment its lo-fi ethos. The intentional home recording-like quality of their visceral punk discharges is cementing their reputation as one of the most unlistenable bands right now. They balanced things out with a classic sense of melody and a return to the two-minute instant music shot.

Los nuevos reyes de la distorsión y el fuzz seguían ampliando su circulo de fanáticos con un disco más compacto que sus predecesores, sin perder por un momento su espíritu lo-fi. La intencional calidad tipo grabación casera de sus viscerales descargas punk cimentaban su reputación como una de las bandas más inaudibles del momento. Compensaban con un clásico sentido de la melodía, y una vuelta a las instantáneas de no más de dos minutos con las que equilibran el peso de sus desvaríos auditivos.


43 – BODIES OF WATER – A CERTAIN FEELING
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Even though they lost some of their pastoral charm, replacing it with a larger presence of prog, Bodies Of Water survived the tempest of that difficult second album. The combo from Highland Park in Los Angeles may have not convinced this time, as they did with their debut, but their personal blend of styles, drinking from such diverse sources as krautrock; finest indie and Americana, still kept them among the most interesting bands coming out of the blogosphere.

Aunque perdiendo en parte su encanto pastoral y sustituyéndolo por un mayor progresismo, Bodies Of Water salían al menos airosos del temporal que supone el difícil segundo disco. El combo de Highland Park en Los Angeles no convenció tan rotundamente como con su debut, pero su personal mezcla estilística bebiendo de las fuentes del krautrock a las del indie mas fino, pasando por la americana, aún les mantenía entre las bandas más interesantes salidas de la blogosfera.


42 – TORCHE – MEANDERTHAL
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Our favorites among the new metal batch, Torche earned the tag of pop metal due to their closeness to those grunge bands from the ninetees gifted with a stronger ear for the melody. Often compared to early Foo Fighters, before they shaped themselves into their current monsters of corporate rock status; their relative lightness helped the listening experience of “Meanderthal” become something dynamic and encouraged repetition, unlike many other hard rock purveyors.

Nuestros favoritos de entre la nueva oleada del metal, Torche se granjeaban la etiqueta de pop metal por su proximidad a las bandas del grunge en los noventa dotadas de mayor oído para la melodía. Comparados a menudo con los primeros Foo Fighters antes de que se transformaran en los monstruos del rock corporativo actual, su relativa ligereza ayudaba a convertir la escucha de los temas de “Meanderthal” en una fluida experiencia que invitaba a la repetición, algo poco común entre otros abanderados del rock duro.


41 – OF MONTREAL – SKELETAL LAMPING
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After reaching a career peak with the songwriting majesty of “Hissing Fauna”, pressure must have been high for Of Montreal to keep that level of excellence; “Skeletal Lamping” got us dazed and confused: its sheer ambition and boundary-pushing intentions had to be applauded, but the overall inconsistence of its track structures and the shock and awe in its lyrics was accurately described by someone as an schizophrenic beast in which multiple personalities (including, to name just a few, impersonations of Prince, Freddie Mercury, David Bowie and the prevailing Scissors Sisters’ one) showed all at once, alternating themselves in the course of every track.

Después de alcanzar el momento álgido en su carrera con el majestuoso “Hissing Fauna”, la presión debe haber sido fuerte para que Of Montreal se mantuvieran en ese nivel de excelencia. “Skeletal Lamping” nos despistaba y confundía a partes iguales: su evidente ambición y su actitud rompe-barreras eran dignas de aplauso; pero la inconsistencia general en la estructura de sus canciones y sus letras asombrosamente gráficas eran acertadamente descritas por alguien como una bestia esquizofrénica en la que múltiples personalidades (incluyendo, por nombrar solo unas cuantas, imitaciones de Prince, Freddie Mercury; David Bowie y, la predominante, Scissors Sisters) se manifestaban todas a la vez a lo largo de cada corte.


40 – JAY REATARD – SINGLES 06-07/MATADOR SINGLES 2008
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Subject of a growing cult, this prolific garage rocker from Memphis was signed by Matador. His former label, In The Red, compiled all of Jay Reatard’s loose tracks since his first and only proper album. His new one, instead of releasing a long awaited follow- up, carried on the compilation series. The later was a superior collection. Highlights such as “Always Wanted More” or “See/Saw” could be the proud heirs of Dinosaur Jr.’s testament.

Sujeto de un culto creciente, este prolífico rocker garajero de Memphis era fichado por Matador. Su antiguo sello, In The Red, recopilaba todos sus temas sueltos desde el primer y único álbum oficial. El nuevo, en lugar de publicar el ansiado segundo trabajo, continuaba con las recopilaciones. Esta última era una colección superior, con momentos álgidos como “Always Wanted More” o “See/Saw”, dignos herederos del testamento de Dinosaur Jr.


39 – DEPARTMENT OF EAGLES – IN EAR PARK
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Grizzly Bear’s little brother came back. Daniel Rossen retook his parallel project next to Fred Nicolaus and released Department Of Eagles’ second opus, dedicated to the memory of his father and plagued with childhood memories, in which they followed the path of new psychedelic folk, lushly produced and nostalgia-infused, owing as much to their big brother’s leftfield attitude as to the vocal style of more classic acts (Randy Newman or even Simon & Garfunkel).

El hermano pequeño de Grizzly Bear volvía a la carga. Daniel Rossen retomaba su proyecto paralelo y junto a Frank Nicolaus lanzaba su segundo disco, dedicado a la memoria de su padre y plagado de memorias de su niñez, en el que seguían por derroteros del nuevo folk psicodélico, lujosamente producido y teñido de nostalgia; debiéndole tanto a la originalidad de su hermano mayor como al estilo vocal de artistas más clásicos (Randy Newman o incluso Simon & Garfunkel).


38 – WHITE DENIM – WORKING HOLIDAY/EXPOSION
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“Let’s talk about it”, the incendiary first EP by these guys from Austin, Texas, confirmed them as ones to watch, but “Working Holiday” caused confusion among the ones who discovered them. Its original garage energy, allegedly borrowed from MC5, was cut with waves of more abstract rock on a rollercoaster of rhythms and intensities, taking some time to reveal its best cards. Their more leftfield side failed to impress in the USA, therefore they repackaged the album and launched “Exposion”, a revisited version in which the rougher ends were replaced by four more conventional new tracks.

Su primer e incendiario EP “Let’s talk about it” confirmaba a los chicos de Austin, Texas como una de las bandas a seguir, pero “Working Holiday” descolocaba a quienes les descubrieron. Su original energía garajera, deudora de MC5, venía entrecortada con ráfagas de rock mas abstracto, resultando en una montaña rusa de ritmos e intensidades que no mostraba sus mejores cartas de inmediato. Su lado mas experimental no caló en los USA, por lo que acaban de lanzar una nueva versión, “Exposion”, sustituyendo las asperezas con cuatro temas nuevos, algo mas convencionales.


37 – WOMEN – WOMEN
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Chad VanGaalen consolidated his task as a producer in demand for many up and coming Canadian bands; Women’s debut stood up among his work, an impressive yet irregular effort in which lo-fi noise and post-rock influenced instrumentals co-existed with carefully crafted psychedelic vocal vignettes, generating some of the best tracks of the year (Black Rice). If they learn how to reconcile their two halves, their next album will fly high.

Chad VanGaalen se consolidaba como uno de los productores mas solicitados entre las nuevas bandas de Canadá y de entre todos sus trabajos destacaba el debut de Women; un impresionante, si bien irregular, disco en el que el ruido lo-fi y los instrumentales influidos por el post-rock coexistían con cuidadas viñetas de psicodelia vocal, produciendo algunas de las mejores canciones escuchadas en el 2008 (Black Rice). Si aprenden a reconciliar estas dos mitades de un modo más homogéneo, su segundo trabajo llegará alto.


36 – LIL WAYNE – THE CARTER III
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The sales phenomenon of the year in the USA came from the much maligned hip-hop field, thanks to Lil Wayne, a New Orleans rapper, former member of the Hot Boys, who looks like he’s spent half his life in jail. The lyrics of his biggest moments were rather puerile, but the hits outnumbered the misses; from the freestyle of “A Milli” to the David Axelrod sampler in “Dr. Carter”. For good or for bad “The Carter III” rose as the most popular record in the genre since Kanye West’s “Graduation”, setting the standard of its current state and carrying on his unstoppable slide into the most commercial waters of pop and R&B with its compulsory series of high-profile duets, from Jay-Z to Babyface.

El fenómeno de ventas del año en America provenía del malogrado campo del hip-hop, gracias a Lil Wayne, un rapero de New Orleáns, antiguo miembro de los Hot Boys, con pinta de haber pasado la mitad de su existencia en la cárcel. Las letras de sus mayores éxitos caían en lo pueril, pero sus aciertos superaban con mucho a los fallos: desde el Freestyle de “A Milli”, al sampler de David Axelrod en “Dr Carter.” Para bien o para mal, “The Carter III” se erigía como el disco mas popular del genero desde la graduación de Kanye West; marcando el Standard de su estado actual y continuando su progresivo deslizamiento dentro de las aguas del pop y el R&B mas comercial en su obligatoria serie de duetos de alto standing, desde Jay-Z a Babyface.


35 – GANG GANG DANCE – SAINT DYPHNA
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When Gang Gang Dance announced their new work would be an exploration across the fashionably underground fields of British grime, terror invaded us. Their tendency towards experimental self-indulgence had turned the Manhattan combo in one of those acts whose work need to be approached with caution. However, they’ve achieved their most balanced and fully enjoyable record to date; its grime leitmotiv, amply exaggerated, only showed properly on a duet with Tynchy Strider, elsewhere in the album they toyed with electronica, the ubiquitous shoegaze and other trendy styles among the American cognoscenti with excellent results.

Cuando Gang Gang Dance anunciaba que su nuevo trabajo sería una exploración por los reputadamente undeground terrenos del grime Británico, el terror nos invadía. Su tendencia a la autoindulgencia experimental, había convertido al combo de Manhattan en uno de esos artistas a cuyo trabajo hay que aproximarse con cautela. Sin embargo, consiguieron elaborar su disco más equilibrado y disfrutable; su leit motiv grime ampliamente exagerado, solo se manifestaba en un dúo con Tynchy Strider; en el resto de sus cortes jugueteaban con la electronica, el socorrido shoegaze y otros estilos de moda entre los hipsters americanos, con excelentes resultados.


34 – BLITZEN TRAPPER – FURR
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Less Pavement and more country-rock, the band from Portland left behind a big part of the musical baggage that turned “Wild Mountain Nation” into a minor classic; to choose the most conventional of their sources, maybe encouraged by the growing dominance of new Americana artists like Bon Iver or Fleet Foxes. “Furr” suffered with the change, leaving a tiresome, more commercial feel. Even so, the Trapper’s songwriting ability, still unchallenged, preventing a total disaster.

Menos Pavement y mas country-rock, los de Portland dejaban buena parte de su variado bagaje musical que hiciera de “Wild Mountain Nation” un pequeño clasico, para decantarse por las mas convencionales, quizas alentados por el predominio de artistas de nueva Americana como Bon Iver o Fleet Foxes. “Furr” sufría con el cambio, pecando de una excesiva comercialidad que terminaba cansando. Aun así, la habilidad para componer notables canciones de los Trapper lo salvaba, evitando el total desastre.


33 – GIRL TALK – FEED THE ANIMALS
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Greg Gillis refined his cut and paste style, nicking samples from successful records, on the verge of legality. He followed the Radiohead model and made “Feed the animals” available on a pay as much as you like basis. His intricate mashed-up collages got everyone astonished once more, like post-modern manifestos where The Pennsylvanian DJ self-proclaimed his role as the missing link between the usually separated and mutually excluding niches of hip-hop; cock rock; indie and mainstream pop

Greg Gillis perfeccionaba su estilo de cortar y pegar samplers de discos de éxito, al borde de la ilegalidad, e imitando el modelo de Radiohead, lo ponía a disposición del público pidiendo la voluntad. Sus elaborados collages y mash-ups volvían a sorprender, como manifiestos posmodernos con el DJ de Pensilvania auto-proclamandose el eslabón perdido entre los normalmente separados y mutuamente excluyentes nichos del hip-hop, el rock guitarrero, el indie y el pop de consumo.


32 – DEERHOOF – OFFEND MAGGIE
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Over the last years, Deerhoof has been experiencing a process for which the trademarked anarchy of their music has veered progressively towards more restrained structures. Thanks to this evolution, each of their former records was better than its predecessor. “Offend Maggie’s” overall tone, somehow quieter, kept on offering many gratifications; but for the first time, the established elements outweighed the leftfield ones and the results were not that surprising.

Durante los últimos años Deerhoof han venido experimentando un proceso en el que la habitual anarquía de su música progresivamente se iba deslizando hacia estructuras más conservadoras. Gracias a esta evolución, cada uno de sus discos anteriores resultaba mejor que su predecesor. El tono general de “Offend Maggie”, mas calmado, seguía ofreciendo muchas gratificaciones, pero por primera vez la balanza se inclinaba mas hacia lo establecido y los resultados se resentían ligeramente.


31 – BEACH HOUSE – DEVOTION
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More of the same but slightly improved; the sophomore effort by this Baltimore duo was filled with their ethereal melodies; dreamy slices of chilled-out psychedelia and Victoria Legrand’s deep and suggesting vocals; a deserving recipient of the stereotype of privileged alumni of the Velvet and Mazzy Starr.

Lo mismo, pero mejor. El segundo trabajo del duo de Baltimore venía repleto de mas etéreas melodías, preciosas ensoñaciones de relajada psicodelia y la voz profunda y sugerente de Victoria Legrand, haciéndose merecedor de su categorización como alumnos privilegiados de la Velvet y de Mazzy Starr.


30 – INVINCIBLE – SHAPESHIFTERS
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A heavy political load and belligerent attitude guaranteed her remaining on limited release, but this female rapper from Detroit was responsible for one of the best hip-hop albums, in the old sense of the word, we’ve heard in a long time. Sonically inventive and lyrically focused on criticizing America’s urban decline, while promoting its sustainable development; in better times Invincible would have joined the masters of the daisy age; nowadays she stands up as one of the few truly critical voices of Today’s society, showcasing a healthy dose of old-fashioned activism against its many injustices and highlighting the purpose hip-hop was originally created for.

Una gran carga política y actitud belicosa garantizaba su permanencia en alcance limitado, pero esta rapera de Detroit era responsable de uno de los discos de hip-hop, en el antiguo significado de la palabra, que hemos oído en mucho tiempo. Innovador en sus sonidos y concentrando sus rimas en criticar la decadencia urbana de América y en promover su desarrollo sostenible; en tiempos mejores Invencible se hubiera unido a los maestros de la era de la margarita. Hoy por Hoy, se alza como una de las pocas voces realmente críticas de la sociedad contemporánea, mostrando una saludable dosis de tradicional activismo contra sus muchas injusticias y demostrando el propósito para el cual el hip-hop fue creado en origen.


29 – CALLE 13 – LOS DE ATRAS VIENEN CONMIGO
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Irresistibly rising to the top ranks of Spanish Music, Calle 13’s rhymes, unapologetic of their populist latin character, were dirty, funny and party-inducing, by half hitting, half celebrating each and every stereotype in the Hispanic world. Their appeal attracted collaborations from Rubén Blades and Café Tacuba; but above all “Los de atras vienen conmigo” flaunted its lucid narrative and like its English-speaking counterparts did not shy away from rap stereotypes. When thinking outside the box they reached their best, with highlights like the story of “John, The Schizophrenic”.

Irresistiblemente ascendiendo al podio de la música hispana, las rimas de Calle 13 se jactaban sin disculpas de su populista carácter latino, sucias, divertidas y tendentes al jolgorio; medio atacando, medio celebrando todos los estereotipos del mundo hispano. Su atractivo no ha pasado desapercibido, atrayendo las colaboraciones de Rubén Blades y Café Tacuba; pero sobre todo “Los de Atrás vienen conmigo” destacaba por su lucida narrativa, sin evitar los clichés de sus equivalentes angloparlantes. Cuando se salian de la norma, alcanzabas sus mejores momentos, con historias como la de “John. El Esquizofrenico”


28 – THE BUG – LONDON ZOO
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The artist formerly known as Techno Animal, reincarnated in a new moniker, found another winner in The Bug’s latest output; departing from the current hub of dub music and adding an electronic pattern to different reggae subcultures currently living in the UK underground. A bunch of guest local talents, including Roots Manuva, Warrior Queen and Tippa Irie put some human touches to Kevin Martin’s futuristically challenging soundscapes. Hailed by the critics as one of 2008’s biggest musical achievements, “London Zoo”, in the same vein of last year’s Burial album, was an uneasy first listening, but rewarding in consecutive ones.

El artista antes conocido como Techno Animal, se reencarnaba en un nuevo apodo, y conseguía un nuevo triunfo con la última obra de The Bug, en la que partiendo del centro de la música dub, añadía una capa electrónica a las diferentes subculturas del reggae presentes en el underground Britanico. Un puñado de talentos locales que incluía a Roots Manuva, Warrior Queen y Tippa Irie ponían el toque humano a los futuristas y arriesgados paisajes de Kevin Martin. Aclamado por la crítica como uno de los logros más notables del 2008, en la misma medida que el disco de Burial del año pasado, resultaba difícil a primera escucha, pero ampliamente recompensaba las siguientes.


27 – DODOS – VISITER
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One of the best pop-folk discoveries from recent times, the sophomore yet breakthrough album by the San Francisco duo The Dodos didn’t offer any freakilishly exotic instrumentations or weird psychedelic winks; but somehow Long and Kroeber combined the bare elements typical of the genre into something truly original. A few ventures into sonic speculation prevented it from reaching perfection, but it came very close.

Uno de los mejores descubrimientos dentro del pop-folk en tiempos recientes, el segundo disco del dúo de San Francisco The Dodos les sacaba del anonimato. No contaba con instrumentaciones exóticas o raros guiños a la psicodelia, pero de algún modo Long & Kroeber combinaban los elementos mas básicos del genero de un modo verdaderamente original. Unos cuantos deslices dentro de la especulación sonora les impidieron alcanzar la perfección, pero quedaron muy cerca.


26 – KELLEY POLAR – I NEED YOU TO HOLD ON WHILE THE SKY IS FALLING
(***full album***) (youtube) (myspace)

Unfairly dismissed by most tastemakers, the second album of this classical violinist, former collaborator on string arrangements in several Morgan Geist’s projects, deserved a better luck. Its excellent 80s retro tunes, blended with the influence of his mentor’s classic house style, formed a solid collection of carefully crafted elecropop songs.

Injustamente ignorado por creadores de tendencias, el segundo album del violinista clásico, colaborador a los arreglos de cuerda en varios proyectos de Morgan Geist, hubiera merecido mejor suerte. Sus excelentes melodías de retro ochentoso, mezcladas con la influencia del house clásico realizado por su mentor, quedaban plasmadas en una sólida colección de canciones de electro-pop contemporáneo

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