2008 Film Review

TOP 40 MOVIES OF 2008 (20-1)
TOP 40 MOVIES OF 2008 (40-21)

10 SURPRISES & GUILTY PLEASURES

10 DISAPPOINTMENTS
10 WORST MOVIES OF THE YEAR
2008 FILM POLL
THE OFFICIAL ROBER AWARDS FILM 2008: COMPLETE LIST OF WINNERS

spanish-flag.jpgComo ya ocurriese el año anterior, la cosecha cinematográfica del 2008 tampoco será recordada por ser particularmente buena para la historia del séptimo arte: al optimismo de una temporada de premios plagada de trabajos interesantes, le sucedió pronto la apatía de una primavera casi desierta; un verano cuyos blockbusters no compensaban la carencia de propuestas más arriesgadas y creativas y un otoño sin grandes títulos. La industria en Europa parece concentrar sus apuestas de prestigio en los primeros meses, causando cada vez un mayor desnivel cualitativo con el resto.

El cine de “arte y ensayo”en general y el Europeo en particular daban pocas alegrías, en un ejercicio particularmente decepcionante en España y Francia; con esperanzadores signos provenientes del nuevo cine italiano. El mumblecore y películas de bajo presupuesto como “Buscando un beso a medianoche” nos hacían añorar la época dorada del cine independiente americano, hoy absolutamente dependiente de unas majors cada vez menos amigas de abrir nuevos caminos. En la otra cara de la moneda, los adaptadores de comics conseguían al fin encontrar el punto justo para pasarlos a la gran pantalla con resultados tan espectaculares (Batman) y entretenidos (Iron Man) como su material de origen merecía.

small-uk-flag.jpg Like the year before, 2008’s cinematographic harvest won’t be remembered as a particularly good one in the history of the seventh art: the initial optimism of a rather strong award season, plagued with interesting works, was replaced by the apathy of a nearly deserted springtime; a summer whose blockbusters didn’t compensate for the lack of riskier and more creative propositions and an autumn lacking of engaging titles. The European industry seems to concentrate their prestige bets on the first months, creating an ever increasing quality imbalance with the rest.

Arthouse films in general, and the European ones in particular, gave little reason for joy, particularly disappointing in Spain and France, but with hopeful signs coming from the new Italian cinema. Mumblecore and low-budget movies such as “Searching for a midnight kiss” made us long for the golden era of the US Independent filmmaking, today quite dependent on a few majors, not very inclined to break new ground. On the flip side of this coin, comic adaptations reached some of their brightest moments, with results as spectacular (Batman) and enjoyable (Iron Man) as the source material deserved.